10,732 læst ·
21 svar
11k læst
21 svar
Er det så forkert at sømme op gipsplader indvendigt?
Jeg må indrømme, at jeg afskyr alt, præcis ALT ved gipsplader. De er tunge, uhåndterlige, skrøbelige, og det støver og bliver ved.
Derefter må jeg indrømme deres fordele, formstabile og kan spartles helt jævne i kanterne, billigt, brandsikkert osv. Og jeg ved, hvor meget dårligere det bliver med f.eks. spånplade, de sidder der siden gammelt på nogle steder i huset, og det er revnet i fugerne stort set overalt.
Jeg har en skrueautomat, men synes, det gik så meget dårligere med den, at jeg gik tilbage til almindelig skruetrækker. Og man skal være så forbistret forsigtig, og alligevel vil skruen gerne trække skævt alligevel. Man skal trykke hårdt som bare pokker på skruetrækkeren for at få den forbistrede krydsskruen til at gå i, og så bliver det alligevel gerne sådan, at man må trække frem og tilbage nogle gange for at få den til at gå i ordentligt. Underlaget er 10mm OSB på en meget ujævn plankevæg. (Jeg sætter OSB af både tids- og bekvemmelighedsgrunde. Jeg kan betale 65/m2 for OSB og få det jævnt nok til gips på få minutter, eller så bruger jeg en halv dag pr. gipsplade på at holde på med strimler med tretex og skidt, og det bliver alligevel dårligt).
Så i går skulle jeg bare lappe en lille del på et trangt sted, hvor jeg ikke kunne få skruetrækkeren ind, og tænkte "nå, jeg sømmer den". Og det var jo som en drøm, selv på det svære område lagde sømhovederne sig helt perfekt, så det trykkede papiret ind uden at skade det. Så på prøve satte jeg nogle flere andre steder. Samme resultat. Brugte en tynd trådsøm, 50x2. Det gik også hurtigt, og åh så meget bedre for den nu ret så udtrættede arm.
Hvorfor skulle jeg ikke bare fortsætte med dette hele vejen, f.eks. skrue i OSB'en men så sømme gipsen op?
Derefter må jeg indrømme deres fordele, formstabile og kan spartles helt jævne i kanterne, billigt, brandsikkert osv. Og jeg ved, hvor meget dårligere det bliver med f.eks. spånplade, de sidder der siden gammelt på nogle steder i huset, og det er revnet i fugerne stort set overalt.
Jeg har en skrueautomat, men synes, det gik så meget dårligere med den, at jeg gik tilbage til almindelig skruetrækker. Og man skal være så forbistret forsigtig, og alligevel vil skruen gerne trække skævt alligevel. Man skal trykke hårdt som bare pokker på skruetrækkeren for at få den forbistrede krydsskruen til at gå i, og så bliver det alligevel gerne sådan, at man må trække frem og tilbage nogle gange for at få den til at gå i ordentligt. Underlaget er 10mm OSB på en meget ujævn plankevæg. (Jeg sætter OSB af både tids- og bekvemmelighedsgrunde. Jeg kan betale 65/m2 for OSB og få det jævnt nok til gips på få minutter, eller så bruger jeg en halv dag pr. gipsplade på at holde på med strimler med tretex og skidt, og det bliver alligevel dårligt).
Så i går skulle jeg bare lappe en lille del på et trangt sted, hvor jeg ikke kunne få skruetrækkeren ind, og tænkte "nå, jeg sømmer den". Og det var jo som en drøm, selv på det svære område lagde sømhovederne sig helt perfekt, så det trykkede papiret ind uden at skade det. Så på prøve satte jeg nogle flere andre steder. Samme resultat. Brugte en tynd trådsøm, 50x2. Det gik også hurtigt, og åh så meget bedre for den nu ret så udtrættede arm.
Hvorfor skulle jeg ikke bare fortsætte med dette hele vejen, f.eks. skrue i OSB'en men så sømme gipsen op?
Renoverede garagen og der havde man spikret gipsen op, med som ovenfor skriver papsøm, eller om der ligefrem fandtes eller har fandtes noget som hedder "gipssøm"? Det så ud som papsøm, men hovedet var efter min mening marginalt mindre end på "almindelige" papsøm, og selve sømmet rillet for at modvirke at det kryber ud.
Skal du spikre, sørg for at det er noget med stort hoved, f.eks. papsøm, mistænker at styrken bliver sådan med almindeligt trådsøm. Men hurtigst og bedst går det nok med skruemaskinen alligevel.
Måske at en papsømpistol kunne være den hurtigste mulige måde at få op en gipsplade på, men det tror jeg ikke på overhovedet i praksis. Nogen der er villig til at prøve?
Skal du spikre, sørg for at det er noget med stort hoved, f.eks. papsøm, mistænker at styrken bliver sådan med almindeligt trådsøm. Men hurtigst og bedst går det nok med skruemaskinen alligevel.
Måske at en papsømpistol kunne være den hurtigste mulige måde at få op en gipsplade på, men det tror jeg ikke på overhovedet i praksis. Nogen der er villig til at prøve?
Der fandtes specielle gipssøm før, som var riflede.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/fästdon/spik/spik-övrigt-/gipsspik
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/fästdon/spik/spik-övrigt-/gipsspik
Findes tilsyneladende stadig, man kunne måske prøve.
Ville dog foretrække at skrue i loft.
Ville dog foretrække at skrue i loft.
Jeg har skruet en hel del gips med skruemaskine og har ikke haft nogen større problemer. Man behøver heller ikke trykke hårdt.
Sørg for at have de rigtige gipsskruer og den rigtige bit. Hav skruemaskinen indstillet til skruning og ikke boring, samt ikke på fuld hastighed.
Der findes også bitsholdere, som man kan justere dybden på, så man ikke skruer for langt ind.
Sørg for at have de rigtige gipsskruer og den rigtige bit. Hav skruemaskinen indstillet til skruning og ikke boring, samt ikke på fuld hastighed.
Der findes også bitsholdere, som man kan justere dybden på, så man ikke skruer for langt ind.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 indlæg
Her er årsagen til at ikke slå gips op forklaret. Men før gipsskruen kom, blev gipsen sikkert slået op i alle sammenhænge.
Bedrevidende
· östergötland
· 2 774 indlæg
Synes det lyder som om der er fejl/slidte bits i maskinerne... Der findes ret mange forskellige kryds....
@TheGame ohhh det bliver en tur til Biltema direkte for at skaffe et par sådan nogle!
@plåtrickard, @lordi Tro mig, jeg bruger nyt ph2-bit præcis som de angiver på skrueboksen (Arvid Nilsson, skal vel være et OK mærke?). Når skruen er gået igennem gipspladen og begynder at sætte sig i OSB, går det straks trøgt, og bitset glider ud af sporet og stopper med at trække, skal trykke som en gal for at forhindre dette. Bitset er nyt og har lige skarpe kanter. Har altid skruemaskinen (Makita 18v) på laveste mulige moment, der kan få rundt skruen med, ofte ca. 12-14/16. Prøvede også lidt med slagboremaskinen, men det var klart dårligere.
@plåtrickard, @lordi Tro mig, jeg bruger nyt ph2-bit præcis som de angiver på skrueboksen (Arvid Nilsson, skal vel være et OK mærke?). Når skruen er gået igennem gipspladen og begynder at sætte sig i OSB, går det straks trøgt, og bitset glider ud af sporet og stopper med at trække, skal trykke som en gal for at forhindre dette. Bitset er nyt og har lige skarpe kanter. Har altid skruemaskinen (Makita 18v) på laveste mulige moment, der kan få rundt skruen med, ofte ca. 12-14/16. Prøvede også lidt med slagboremaskinen, men det var klart dårligere.

