Det lækker i udestuen. Øv.
Det viser sig, at tætningstapen, der skal holde vandet oppe på kanalplasttaget, er alderen og er gledet lidt ned, så den ikke dækker selve samlingen, der sidder inde under tagrenden på taget. Jeg har været og lappet med lidt almindelig sølvtape tidligere på sommeren, men nu lækker det igen.

Det jeg ikke kan finde ud af er, hvad der sad der fra starten. Det er meget tykkere og klæbrigere end den sølvtape jeg har købt i tilfældige varehuse, men har stadig den interne vævsstruktur man er bekendt med. Kan det være en slags mega-ekstra-stærk sølvtape, eller er det noget helt andet, der bruges netop til at tætne udestuer?

Går det ikke godt at silikone og lap med plast? Bare gætter.

Måske, jeg ved ikke. Det er jo ikke helt plant nogen steder, så risikoen er vel, at der bliver vand stående i så fald, i revner og ting. Vil helst få det så fladt som muligt, så vandet kommer derfra lettest muligt.

Der er forskel på sølvtejp og rigtig vævtejp, men det er ikke så let at se forskellen bare ved at kigge på rullen, og der forekommer navneforvekslinger.

I vævtejp anvendes der normalt gaze eller sejldug som armeringsmateriale, men også glas- og kulfibervæv forekommer, hvis belastningskravene er høje. Derfor skal du søge efter en dyrere rulle, men selvfølgelig kontrollere, at det er glas- eller kulfibervæv og ikke blot en billig, som har fået en højere pris.

Hm, okay. Så bliver det at prøve at få fat i god gaffatape i ugens løb og se, om det holder bedre.

Forresten, hvad kan kanalplasttagene holde til? Jeg har undgået at lægge mig på det (man vejer alligevel omkring 100 kilo), men så kan jeg ikke nå ordentligt, da jeg skal arbejde ovenfra taget og ned omkring tagrenden. Et rigtigt skodjob, rent ud sagt.

Det er nok svært at give et svar på, hvad dit kanalplasttag kan holde til, hvad ligger det på for en type af stamme, hvor tykt er det fx.

Billeder er altid velkomne, da du måske kan få tips til en bedre løsning.

Ja, det er klart. Skal se om jeg kan tage nogle i aften efter arbejde og lægge dem op. Jeg vender tilbage.

Hvis du lægger et par osb eller krydsfinerplader over kanalplasten, burde det holde. Afhænger selvfølgelig af stommen, men hvis den klarer et lag tøsne uden at svaje, er det ingen problemer, hvis du forsigtigt kryber op på pladerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.