Hejsa!
Jeg havde tænkt mig at montere gulvpaneler i egetræsfiner. De er lavet af mdf med egetræsfiner på!
Hvordan fastgør jeg dem bedst og pænest?
Limning kan jeg forestille mig som en mulighed, men hvis jeg nogensinde vil have listerne af, er der vel en meget stor risiko for, at jeg river tapetet i stykker?
Hvis jeg sømmer, hvor på listen skal jeg så sømme? Hvilken slags søm?

Taknemmelig for alle overvejelser og svar!

Vis er limning et alternativ, men jeg foretrækker selv søm, så jeg anbefaler det :)

Brug elforsinket dykkert, det plejer at fungere godt i de fleste underlag. En god forsænker er selvfølgelig også meget nyttig :)
Hvor du skal sømme afhænger lidt af, hvordan listen er udformet, er det en glat eller profileret liste?

Og hvad består væggen af, enkelgips/beton/Leca eller hvad?

lidt trykluft og en dykkerpiker med mørke dykkerhoveder.. 25m på plads i går.. kanonresultat ;)

P
Betonvæg: Brun kamspik eller forsænket messingsskrue + rødrawplug
Lette sten-væg: Guldfarvede "Finska pinnar"/Listespik
Gipsvæg med træregel: Dyckert, forsænket med purr, eller skudt med pistol.
Gipsvæg med pladeregel: Messingfarvet listeskrue

Som elof siger, afhænger placeringen af sømmen af, hvordan listen ser ud, og hvilken fastgørelse der skal bruges. F.eks. sættes kamspik i overkanten af den glatte del af en profileret sokkel, mens en dyckert kan sættes i et fræset spor for at være så lidt synlig som muligt. På glatte sokler sømmer/skruer man i overkanten af soklen, da den er konkav på bagsiden og kan revne, hvis man sømmer midt på. Derudover vil man sømme højt op for at få det stramt mod væggen/tapetet.

Tak for tipsene!!
Væggen er gips på stående planke væg!
Listen er glat!

...jeg tror, at jeg anskaffer mig en lille sømpistol :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.