I stort set hele huset fik 2"4 træ som forskalling til gipslofterne.
Men badeværelset har jeg andre planer for...
I badeværelset vil jeg bruge Huntonit 11x300x1220mm.
Fiberoptik skal bores og monteres ved montering af hver plade.
Problem 1: Søger derfor en løsning, der indebærer et minimum af forskalling for at få en jævn stjernehimmel uden at kunne ane, hvor forskallingen er.
Problem 2: Da ekstra forskalling er nødvendig, vil det sænke lofthøjden for meget. Derfor har jeg brug for en anden base end 2"4.
Billedet illustrerer egentlig et færdigt rum, men for at få lidt illustration af, hvad jeg forsøger at beskrive i teksten.
Overvejer at skifte 2"4 til de tyndeste brædder... Derefter kun have korte stykker lige der, hvor jeg behøver at fastgøre loftet. På den måde kan jeg trække fibertråde flere steder og undgå, at man kan regne ud, hvor forskallingen går...
Men badeværelset har jeg andre planer for...
I badeværelset vil jeg bruge Huntonit 11x300x1220mm.
Fiberoptik skal bores og monteres ved montering af hver plade.
Problem 1: Søger derfor en løsning, der indebærer et minimum af forskalling for at få en jævn stjernehimmel uden at kunne ane, hvor forskallingen er.
Problem 2: Da ekstra forskalling er nødvendig, vil det sænke lofthøjden for meget. Derfor har jeg brug for en anden base end 2"4.
Billedet illustrerer egentlig et færdigt rum, men for at få lidt illustration af, hvad jeg forsøger at beskrive i teksten.
Overvejer at skifte 2"4 til de tyndeste brædder... Derefter kun have korte stykker lige der, hvor jeg behøver at fastgøre loftet. På den måde kan jeg trække fibertråde flere steder og undgå, at man kan regne ud, hvor forskallingen går...
Senest redigeret:
Nu er der tre alternativer der. Er det tre valg på grunddelen eller en slutløsning?Niklas9 sagde:
Netop dette at jeg vil trække fibre uden man får en stjernehimmel uden spredte striber, når man har hyggelys.
Jo nu hvor du stiller spørgsmålet, så får jeg et svagt minde om, at det var for at få samme højde på det nye loft som det gamle var.JOW sagde:
Det gamle var tykkere pap-historie (og tyndere myskogles) og nu blev det tyndere gips. For at undgå, at det skulle blive problemer med vægplader eller at jeg skulle gå rundt og tænke på dette, så tog vi det træ som heldigvis fik den rette sluthøjde.
Eller så var det bare for at kunne have apparatdåserne i loftet.. kan ikke huske..
Det blev rigtigt i hvert fald med både dåserne og lofthøjden.
Senest redigeret:
Glem fiberoptikken, du vil alligevel fortryde det om 5 år, når det er blevet umoderne. 
Sav klodser ca. 70x70 mm af 19-22mm spånplade (gulvspånplade?) eller endnu tykkere, hvis det er nødvendigt.
Når du har boret fast dine fibre, markerer du med en pen passende steder til at fastgøre huntonitpladen, dvs. langs pladens fer og not, max cc 100, men ikke der hvor en fiber skal sidde.
Så skruer/sømmer/limer du klodserne fast her og monterer endelig pladen.
Hvis du ikke har noget at skrue/sømme/lime klodserne i, så skal du starte med at lægge glespanel i cc300.
Sav klodser ca. 70x70 mm af 19-22mm spånplade (gulvspånplade?) eller endnu tykkere, hvis det er nødvendigt.
Når du har boret fast dine fibre, markerer du med en pen passende steder til at fastgøre huntonitpladen, dvs. langs pladens fer og not, max cc 100, men ikke der hvor en fiber skal sidde.
Så skruer/sømmer/limer du klodserne fast her og monterer endelig pladen.
Hvis du ikke har noget at skrue/sømme/lime klodserne i, så skal du starte med at lægge glespanel i cc300.
Senest redigeret:
Tror du det? Jeg havde jo unægtelig sparet meget tid og penge iaf. Men givet mig fanden på, at det skal blive rigtig pimpet-ala-sjørøvergrotte med sort gulv og loft med masse sorte sten-klædte ting og indbygget akvarium osv.. hehe.. vovet... men tænk hvad damerne vil blive til sig.. bare købe piratklæder også...Mikael_L sagde:

Senest redigeret:
Når man fæster sådan "rigtig" loftbeklædning... hvor sætter man skruen/sømmet så... kortside og langside på de tyndere dele, som næste plade så låser sig fast på? Føles som risiko for svigt... sammenlignet med alle de skruer man har på gipspladerne...
Klik her for at svare