10,537 læst ·
12 svar
11k læst
12 svar
snedkeriet frarådde mdf til skydedørene, hvad tror I?
Jeg vil gerne have massive skydedøre for at dæmpe lyd.
Kom med tegning baseret på MDF plader.
Men de nævnte risikoen for, at pladerne kan slå sig, når jeg sætter tapet på dem, da MDF er følsomt. Det samme gælder malingen, som bør ske på begge sider samtidig.
Han rådede til hellere at lave en træramme og sætte plader på begge sider af denne for at få døre, der ikke slår sig, plus at dette ville blive mere stabilt.
- Mit spørgsmål til jer er mere en form for kompromis. Overvejer om man måske skulle lave rammer, men lægge tykke træplader indeni og så slutte tæt med de store plader, som så er dem, der bliver synlige.
Sådan noget materiale man laver skærebrætter af måske? Men det bliver jo grimt på smalsiderne... hvilket træramme+to plader også ville blive i øvrigt.
Kom med tegning baseret på MDF plader.
Men de nævnte risikoen for, at pladerne kan slå sig, når jeg sætter tapet på dem, da MDF er følsomt. Det samme gælder malingen, som bør ske på begge sider samtidig.
Han rådede til hellere at lave en træramme og sætte plader på begge sider af denne for at få døre, der ikke slår sig, plus at dette ville blive mere stabilt.
- Mit spørgsmål til jer er mere en form for kompromis. Overvejer om man måske skulle lave rammer, men lægge tykke træplader indeni og så slutte tæt med de store plader, som så er dem, der bliver synlige.
Sådan noget materiale man laver skærebrætter af måske? Men det bliver jo grimt på smalsiderne... hvilket træramme+to plader også ville blive i øvrigt.
Medlem
· Västra götaland
· 118 indlæg
Er det lyd, du er bekymret for, så er en skydedør ikke at anbefale fra begyndelsen, den er så utæt i sin skinnestruktur, at al lyd går den vej i stedet. Men ellers er din grundtanke rigtig, jo tungere dør, desto mere lydisolerende bliver den.
//
//
jo jeg ved, men samtidig er der jo meget brølte indeni også, så håber på et kompromis. og hvis man tænker sig lidt om og gør det så godt man kan, så måske bliver det godt.Torpalainen sagde:
- en rammedør med en masse luft i sig føles dog ikke som "det bedste man kan".. spørgsmålet er, hvad jeg skal fylde tomrummene med.
--
gips udenpå, ja jo måske det.
Vi lavede skydedøre til garderobe af mdr. Temmelig høje (gulv til loft) og ret tynde. Malet med linoliemaling på den ene side = lang tørretid. De har ikke skævnet. Det eneste minus ved dem er, at de er lidt svajende, men de opfylder deres funktion og ser godt ud.
Sendt fra min mobil
Sendt fra min mobil
Mdf naturligvis. Dumphone.
Skickat fra min mobil
Skickat fra min mobil
Jeg lavede to skydedøre i MDF, 19mm (eller var det måske 16), malet på bagsiden og tapetseret på forsiden, den ene bøjede sig voldsomt og den anden er relativt lige. Så hvis jeg skulle lave MDF igen, ville jeg nok vælge en anden konstruktion. Tykker MDF ville jeg nok ikke kunne bruge pga vægten.
Hvis vi nu siger ram-modellen.
Totalt bør jeg helst holde mig på 19-20mm tykkelse på hele døren.
Hvilket planhøvlet materiale bør jeg have som ramme? Det skal jo helst ikke være for tykt, så jeg tvinges til at have for tynde plader. Men samtidig skal rammen jo ikke blive for svag heller.
Totalt bør jeg helst holde mig på 19-20mm tykkelse på hele døren.
Hvilket planhøvlet materiale bør jeg have som ramme? Det skal jo helst ikke være for tykt, så jeg tvinges til at have for tynde plader. Men samtidig skal rammen jo ikke blive for svag heller.
Jeg lagde en ordre med ramme-model men bad om at fylde hulrummene med noget for at gøre dem mere massive.
Cellplast mente han på var mere isolerende men jeg stønede at jeg ville have tungt materiale. Tænkte mdf men han sagde spånplade....
med cellplast måske er bedre end spånplade... (skydedøre bliver selvfølgelig ikke så lydbrydende men man kan jo gøre så godt man kan iaf)
Cellplast mente han på var mere isolerende men jeg stønede at jeg ville have tungt materiale. Tænkte mdf men han sagde spånplade....
med cellplast måske er bedre end spånplade... (skydedøre bliver selvfølgelig ikke så lydbrydende men man kan jo gøre så godt man kan iaf)
Medlem
· Stockholms län
· 221 indlæg
Mdf på trätan bliver en god og formstabil konstruktion. Lyden ved jeg ikke, kan man ikke bare fylde op med isolering? Du vil have brug for solide tærskler for at dæmpe lyden ved skinnerne, og så går jo en stor del af pointen tabt.
Jeg (og en god ven) byggede to store døre af dobbelte MDF som jeg limede sammen til den rette tykkelse. De blev tunge som panserdøre men slår sig gør de garanteret ikke.
Klik her for at svare