Så dér ja. Så har tommestokken talt. Jeg konstaterer, at afstandene mellem de horisontale fladjern på rækværkets venstre halvdel er rimeligt konstante, når man måler forskellige steder. Konklusionen må derfor være, at konstruktionen er som en hængekøje mellem venstre kant og midtpunktet.

Det burde rimeligvis være muligt at rette op som smurfen72 foreslår. Spørgsmålet er, om det er nok at hænge sig på rækværket, eller om der skal bruges hydrauliske doninger. Men, også det må være smedens kobbersmed :wow:

Jeg ville ikke lade mig irritere af dette. Som en anden bemærkede, det er et håndværk. Vil man have noget, der er helt lige og ikke unikt, så kan man jo købe det på IKEA eller noget.

Men ser man objektivt på dette og fra et ikke personligt perspektiv, så er det jo ikke rigtigt. Har man bestilt et lige gelænder, så skal det jo også være lige.

Føler du, at dette ikke helt var, hvad du havde forestillet dig, så kan du foreslå et prisafslag, hvis du føler, at du trods alt kan leve med defekten, eller du kan reklamere over det hele og nægte at modtage produktet.

Det der retter du nemt, men spørgsmålet er, hvad der sker med tiden, ser lidt spinkelt ud og langt mellem fødderne. Selvom det er håndlavet, skal det være rigtigt gjort, og så er det lige.

• Synes
J-stedt og 1 anden
  • Laddar…
Jeg er en af dem, der kan se på afstand, når noget ikke er helt 100. Ofte kan jeg ikke afgøre, hvad der ikke stemmer med det samme, men det er en nød, jeg plejer at knække ret hurtigt. Nogle gange skælder min kone på mig, fordi jeg er alt for pertentlig og alt for stædig over for håndværkere, men jeg synes, at hvis jeg skal betale fuld pris, skal det være fuld kvalitet. Det ser dog ud til, at det, jeg har foran mig nu, bør kunne rettes på en let måde for smeden. Jeg skal tale med ham i morgen, så må vi se. Fortsættelse følger!

• Synes
johel572 og 2 andre
  • Laddar…
Jeg ved jo ikke, hvem der har tegnet dette, men der findes jo ingenting, der hedder diagonalafstivning. Ingen elementer heller, der giver stabilitet mod genomhæng. Hvis båndjernene havde været vinkeljern, var det aldrig sket. Men det ville jo have været grimt.
Man kan jo bruge rosetter som stabiliserende elementer, men så skal de være korrekt vendt. Kig på klassiske forbilleder, der er de symmetriske omkring midten af et spænd.

Lad smeden afzinke, det gør forzinkningsfirmaet.
Så skal han kappe smedekrogene af og rette dem til samme højde og derefter svejse det sammen igen og forzinke det hele om.
Det der er alt for dårligt gjort.

Lav om, gør det rigtigt.

det er muligt, at materialer kan trække sig, når man svejser, men hvis man ved det, gør man jo ikke sådan noget på fri hånd. Det der er jo bare sammenbrændt på en høft, og ingen jig, om man siger det sådan. Uanset om man laver små eller store ting, eller om det er nc fræset eller håndsmedet. Visse ting skal være lige, og da må man hjælpe naturen på vej ved at spænde visse dele fast, der skal være lige. Det kan jo være et firkantrør fastloppat i en svejsebord, som man klemmer den øverste del på, og så noget jern til bunden på samme måde. Så holder man visse basismål intakte.

• Synes
J-stedt og 1 anden
  • Laddar…
Det er næppe svejset sammen på gefühl, hvis højden kun varierer maksimalt 2 cm efter svejsning og galvanisering med den konstruktion, og som jeg har forstået det, er målet korrekt, men der er hældning på rækværket. Smeden har nok haft det fastspændt under svejsning, men det kan nemt slå sig bagefter, og så retter man det, men det har han tilsyneladende glemt. Man bygger ingen avancerede jigs for enkelte detaljer, det tager for lang tid, og der er heller ikke behov for det.

for lang tid? Det tager 10 sekunder at brænde fast et rør i en svejsebænk?
Jeg har svejset meget sammen i mine dage, og jeg er bestemt ingen smed på nogen måde, men det der hæng kunne jeg let have undgået uden at skulle skyde skylden på, at materialet bevæger sig, når man svejser.
Jo større konstruktioner man laver, jo mere må man jo desuden kompensere, og ved man, at det bevæger sig ved svejsning, så må man jo agere derefter.

• Synes
J-stedt
  • Laddar…
Du skal hente røret, svejse det fast, og så skal du have et jern på oversiden også, og når du er færdig, skal detaljerne skæres bort og slibes rene, kan du klare det på 10 sekunder, er du sej. Jeg har svejset masser og arbejdet som smed med blandt andet fremstilling af lignende rækværk, det behøves ingen svejse jig. Man bygger rækværket liggende på bukkene på fx 2 styk firkantede rør, eventuelt hæng efter svejsning fixer man nemt på et så svagt rækværk ved bare at trykke til det med kropsvægten. Jeg tror rækværket har været lige, da det forlod værkstedet, ikke usædvanligt at tingene bliver skæve ved galvanisering, det er ret varme bade, tingene ender i der. Men uanset en lille sag at få lige igen, intet en smed som skal montere, endda ville tænke som et problem. I dette tilfælde ville jeg være mere spekulativ over, hvem der har konstrueret rækværket, og hvordan det vil se ud om nogle år. Du skal være sej, som ved, hvor meget materialet rører sig ved svejsning, så du kan kompensere, jeg plejer at prøve, men mislykkes ofte, og så bliver det rettet.

• Synes
nissenhj og 1 anden
  • Laddar…
nej jeg mente ikke, at man skal kompensere for sådanne ting, men kender man til, at tingene bliver skæve af svejsning, så kan man jo gøre, hvad man kan, inden man svejser det sammen. Har man svejset før og ved, hvordan det bliver, så gør man jo noget ved det i stedet for at sige til kunden, at det bare bliver sådan.............
Det bliver jo lidt som at levere et lakarbejde med løbere og bare sige, at det sker nogle gange.

Jeg mente heller ikke, at man skulle lave en jigg, og det er klart, at det er svejset sammen på to bænke på gulvet, men det store hæng havde man jo undgået ved bare at sætte en firkantet rør fast med tvinger på overliggeren, inden man svejser resten fast. Så havde overliggeren været lige i det mindste, og resten havde ikke været synligt.

• Synes
J-stedt
  • Laddar…
Smeden i spørgsmålet siger, at han har brugt en fixtur ved fremstillingen.
Synd bare, at han har nerverne udenpå kroppen...

Stefan1972 sagde:
nej jeg mente ikke at man skal kompensere på sådanne ting, men hvis man ved, at tingene bliver skæve af svejsning, så kan man jo gøre, hvad man kan, inden man svejser det sammen. Har man svejset før og ved, hvordan det bliver, så gør man jo noget ved det i stedet for at sige til kunden, at det bare bliver sådan.............
Det bliver jo omtrent som at udlevere et lakarbejde med løbere og bare sige, at det bliver sådan nogle gange.

Jeg mente heller ikke, at man skulle lave en jigg, og det er klart, at det der er svejset sammen på to bukke på gulvet, men den store hældning kunne man have undgået ved bare at sætte et firkantrør fast med tvinger på overlæggeren, inden man svejser resten fast. Så havde overlæggeren været lige i det mindste, og resten havde ikke kunnet ses.
Uanset om man punkterer rækværket helt lige, så vil det sandsynligvis trække sig lidt ved svejsningen, og det retter man efter, at rækværket er afkølet, og det har smeden sandsynligvis gjort, men så er det blevet galvaniseret og er af en virkelig svag konstruktion.

Pontstone sagde:
Smeden i spørgsmålet siger, at han har brugt en fixtur ved fremstillingen.
Synd bare at han har nerverne udenpå kroppen...
Hvis smeden har ladet galve rækværket, så er det jo hans ansvar at rette rækværket efter galvanisering, hvis du har ladet galve rækværket, skal du rette det selv eller hyre smeden ind, hvis du ikke kan selv.

Jeg har godt nok tegnet rækværket, men stoler på, at smeden klarer resten. Ikke mindst med tanke på, hvad det kommer til at koste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.