Vi er snart ejere af et fritidshus og har allerede sat ombygningsplanerne i gang.
Mellemloftet i huset er svagt bygget (45x195, cc600 med spændvidde 4300 mm), og vi har brug for at lægge en tværgående bjælke for at stive loftet op.
Loftet, der skal forstærkes, er dagligstue og soveværelse.
Loftshøjden på etagen under det svage loft, som skal støttes, er 2,60 meter.
Jeg kan støtte den nye bjælke på ét punkt - se tegning.
Bjælkens placering er givet (pga planløsning).
Bjælken bliver 7600 mm lang.
Nu er spørgsmålet, om vi skal tage en limtræsbjælke, kerto eller stålbjælke - hvad er mest økonomisk, nemmest, billigst, smartest ud fra hvor meget bjælken bygger... osv?
Er usikker på dimensionerne og der måske nogen, der kan hjælpe mig.
Hmm forstår ikke helt - en underligger (bærbjelke) som går langs kan du jo ikke bare støtte på et punkt, så vil den jo ikke hjælpe så meget!?
Du bør nok sætte sokler langs hele, og hvis den næsten er 8 meter, så bør du nok have mindst 3-4 stk sokler, jævnt fordelt - medmindre den er særdeles grov og uelastisk (stål?) da kan du måske undvære med støtte kun i enderne.
Jeg har selv 45x195 med 4,8 m spændvidde og en bærbjelke i midten (dvs på 2,4 m fra ydervæggene) og oplever ikke noget svaj, men jeg kan forestille mig, at uden den kunne der have været en vis bevægelse...
Bærbjelken i mit tilfælde er en trykimprægneret 45x195 lagt på 5 stk sokler
Bjælkelaget er som sagt 45x195 med spændvidden 4300.
Svigtet i bjælkelaget gør, at jeg vil lægge en tværgående bjælke, som kan støttes på _tre_ punkter, og målene er ganske givne på grund af planlægningen.
Eftersom lofthøjden er 260 cm, kan jeg lægge en bjælke tværs over reglerne for at stive bjælkelaget af, uden at man slår hovedet mod bjælken, men jeg vil gerne vælge en dimension, som gør sit for at stive bjælkelaget af.
Obs, billedet viser ikke væggenes virkelige højde - her illustreres de med 600 mm høje vægge.
Stål giver sandsynligvis den bedste effekt per mistet cm i byggehøjde!
Men det er uden sammenligning det dyreste og mest besværlige at arbejde med ud fra egen erfaring. Det kræver sandsynligvis løfteanordninger, selv hvis man sparer og vælger en lav bjælke, typisk 150mm.
Ud fra forudsætningerne havde jeg valgt Limträ, 90x270 alt. 90x315 eller lignende mål.
Og med donkraft forsøgt at overspænde hele bjælkelaget lidt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.