Hej

Jeg tror, at jeg har læst igennem de fleste tråde om trykimprægnerede syllar i 70'er huse, men her kommer en til! :cool:

Har en trykimprægneret syll, med pap under(!) som ikke er indstøbt i beton. Byggeår 1972. Der er også en elslynge, der har været tændt siden 1972. Jeg overtog huset for et år siden. Jeg kunne godt tænke mig at slukke for elslyngen, svært at sige, hvad den bruger, men anslået 500-600 kr. om måneden. Ventilationen er selvtræk.

Vi har allerede problemer med en vis lugt. Om det er på grund af mangel på til-luft (som vi arbejder på at udbedre) eller fra syll ved jeg ikke. Har erstattet pax ventilatorer i badeværelse og vaskerum med nye med konstant drift, slukker jeg for konstantdriften kommer lugten tilbage, men når den er tændt oplever jeg, at vi ventilerer lugten væk.

Så spørgsmålet til millionen er. Hvilke risici er der ved at slukke for elslyngen, som skulle holde syll tør, som man troede i 70'erne? kan det begynde at lugte mere? Naboen skiftede syll sidste sommer, deres var knastør. Jeg vil tro, at vores også er det. Hvis man slukker for den, hvad skal man så overveje?

Tak på forhånd

Vær metodiske. Løs en ting ad gangen, ellers ved man ikke, hvad der forårsager hvad.

At slukke for varmen indebærer jo, at risikoen for lugt øges, så det bliver sværere eller umuligt at afgøre, om andre foranstaltninger hjælper. Så hvis jeg var i jeres sko, ville jeg forsøge at løse lugtproblemerne først og derefter overveje at slukke for el-slyngen. Dog kan det være en idé at arrangere målepunkter på velvalgte steder, hvor I kan holde øje med syllens fugtighed, og hvis den øges, må I tænde for varmen igen.

mexitegel sagde:
Vær metodiske. Løs én ting ad gangen, ellers ved man ikke, hvad der forårsager hvad.

At slukke for varmen betyder jo, at risikoen for lugt øges, så bliver det sværere eller umuligt at afgøre, om andre tiltag hjælper. Så hvis jeg var i jeres sko, ville jeg forsøge at løse lugtproblemerne først og først derefter overveje at slukke for el-sløjfen. Dog kan en tanke være at arrangere målepunkter på velvalgte steder, hvor I kan holde øje med syllenes fugtighed, og hvis den stiger, må I tænde for varmen igen.
Hvordan og med hvad måler man det med som almindelig lægmand? Som sagt er lugten ikke noget problem, så længe vi har udsugningsluft på i huset. Ingen, der kommer hjem til os, mærker noget med næsen, det er os selv, der kunne mærke det på tøjet, når vi tog væk en weekend, men det var, før vi fixede udsugningsventilationen, nu er det som sagt bedre.

D dfgh sagde:
Hvordan og med hvad måler man det som almindelig lægmand? Som sagt er lugten ikke et problem, så længe vi har udsugning tændt i huset. Ingen, der kommer hjem til os, kan lugte noget, det er kun os selv, der kunne mærke det på tøjet, når vi tog væk en weekend, men det var før vi fik fikset udsugningsventilationen, nu er det som sagt bedre.
selv tørt trykimprægneret kan begynde at lugte

https://ki.se/sites/default/files/husbyggaren_nr_6-2015_innemiljo.pdf

Hej! Hvordan går det med dit problem med syllar og lugt? Jeg lever med samme problem.

D Don777 sagde:
Hej! Hvordan går det med dit problem med syllar og lugt? Jeg lever med det samme problem.
Viste sig, at jeg havde en i bekendtskabskredsen, der skifter syllar, så det blev et brystlommejob. Mange år siden nu. Ingen lugt i huset eller i tøj. Vi slukkede for elslyngen og sammen med ekstra isolering reducerede vi årsforbruget med 7-8k kWh

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.