Skal udfylde sprækker i en væg, hvor to materialer mødes. Det kan komme til at vibrere lidt, da der er en skydedør inden for væggen tæt ved sprækkerne. Overvejer derfor latexfugemasse, da spartel kan revne. Men jeg ønsker samtidig ikke at få nogen synlig samling og vil male over de to materialer. Det naturligste er jo at spartle, slibe og male.

Jeg læste, at der findes noget, der kaldes MS-fugemasse, og som kan slibes før maling. På Bauhaus sælger de Bostiks Deco Seal Latex 825, der angives som slipbar. Overvejer at male med almindelig latexfarve, som burde kunne tåle lidt vibrationer.

Er der nogen med erfaring i at slibe fugemasse og derefter male over?

Interessant, følger

Skulle vælge en masse baseret på MS-polymer eller lignende i stedet for Latex. Man bruger bl.a. disse, når man fuge, så det fungerer fint at slibe.

Tak for svar.

Ja, læste om den her: https://gds.se/material/fogmassor-de-8-viktigaste-fogmassorna

Er MS-fugemasse overmalbar? Hvorfor skulle ikke Bostiks slipbare latexfugemasse fungere tror du, da den angives som slipbar og overmalbar. Jeg vil jo bruge latexfarve, tænkte det passede godt sammen. På hvilken måde tror du MS-fugemasse er bedre end latex-varianten?

Forresten, kan det være sådan at der er kommet en slipbar latexfugemasse netop fordi folk har brug for det?

Har ikke brugt netop det produkt, men oplever at netop latexfuge har tendens til at revne med årene, derfor tvivler jeg på den.

Okay. Godt at vide.

Ved du om ms-fugemasse kan overmales med almindelig vægmaling, dvs. latex?

M marp68 sagde:
Okej. Bra att veta.

Vet du om ms-fogmassa är overmalbar med almindelig vægmaling, dvs latex?
Overordnet set er de det, men jeg kan ikke garantere, at alle fabrikater fungerer sammen.

S
Fugemasse af ms-polymer eller lignende er bedre end akryl/latexfuge, fordi der er mindre risiko for, at det sprækker. Fx Kiiltofix masa, Tec 7. Biltema har også en, men den har jeg ikke brugt.

Fug så det bliver godt fra starten i stedet for at regne med slibning.
Fug, spray opvaskemiddelvand, træk af med en silikonespartel eller -fugepind.

S sinuslinus sagde:
Fug så det bliver godt fra begyndelsen i stedet for at regne med slibning.
Fug, spray opvaskevandsløsning, træk af med en silikonespartel eller fugepind.
Det er en større portal, jeg nu har sat en indbygget skydedør i. Den er mindre end portalen, så jeg har opsat en ramme rundt om. Det bliver lidt ny væg rundt om karmen ud til portalen. Gipspladerne vil altså møde portalens/gamle væggens kanter. Jeg vil nu, at samlingen mellem gipspladerne og portalen/gamle væg ikke skal kunne ses. Det skal se ud som om, den gamle væg går helt ind til karmen. Derfor behøves det nok at slibes, så man får en usynlig samling, når man så maler over det hele.

Er det virkelig muligt at få en usynlig samling med fug uden at slibe?

• Synes
Emilnile
  • Laddar…
S
Bedste er jo at skære op eksisterende væg, så din nye plade overlapper fugen.

Jeg synes, det lyder som et spartelarbejde med papirremsa. Selv hvis du sliber fugen, bliver det ikke det samme.

• Synes
Ibanez_patrik
  • Laddar…
S sinuslinus sagde:
Det bedste er at skære den eksisterende væg op, så din nye plade overlapper samlingen.

Jeg synes, det lyder som et spartelarbejde med papirstrimmel. Selv om du sliber fugen, bliver det ikke helt det samme.
Ja, papirstrimmel er måske bedre. Portalen er beklædt med regler, og den gamle væg er sten. Gipspladerne møder reglerne. Der er altså samling mellem gipsplade og gammel regel langs med portalen.

Tak for tip.

S
Hvis det er forskellige materialer, er papirstrimmel nok ikke det rigtige. Jeg ville spørge i farvebutikken, hvis ingen andre svarer her.

Måskeglasfiberremse kan fungere

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.