Hej, jeg har en mur, som jeg har tænkt mig at pudse til foråret eller gøre det selv, det jeg er lidt usikker på Kan man gøre det selv? Muren er bygget i betonblokke, muren er 30 meter lang og 1,40 høj, tanken er at pudse den og derefter male den hvid, er der nogen, der har erfaring med dette?

Er den muret eller bare stablet?

Hej, den er muret,,forsøgte at vedhæfte billede men det gik ikke

Senest redigeret:
Fik tip om at blande mørtel selv, blande en "fed" beton 1 del cement 3 dele sand og vand til en løs grød og så bare smøre på med en kalk kost. Er det så enkelt ??

M
Er du nogenlunde handy kan du gøre det selv. 30 meter x 1,4 vil dog tage lidt tid for en nybegynder, men eftersom det er slamning, er det ok at pudse et stykke, vente til næste dag og pudse et stykke til osv. Samlingerne vil sandsynligvis kunne ses lidt, afhængigt af hvor godt du formår at snitte det til med kosten.

Sørg for at muren er ren.

Træk på et tyndt lag grundingsmørtel a i konsistens som vælling eller lidt tykkere. Dette kan gøres med sværd (decolitplade), pudsebrædt, stålskæppe, ske eller hvad du vil. Hele muren.

Når grundingen er tørret, kan du pudse med "puds- og murmørtel B" eller "puds- og murmørtel C" eller "KC mur- og pudsemørtel B". Træk et centimeter tykt lag på et areal, du føler, du kan håndtere, inden det tørrer for meget. (Dette må du prøve dig frem til og måske begynde med to-tre meter af muren og øge næste sektion, hvis du vurderer, du kan håndtere det.) Husk at trykke ret hårdt for at komprimere mørtlen så meget som muligt.

Når en sektion er påført, tager du en kalkkost eller plafondpensel og en spand med vand, dypper penslen/kosten i vand og trækker i mørtlen med denne på hele overfladen, ryst værktøjet og dyp i vand når det er nødvendigt. Her kan du lave lige bevægelser nedefra og op eller kurvede bevægelser, hvad som helst du synes bliver pænt. Undgå dog at trække nedad på grund af tyngdekraften. Når du er tilfreds, pudser du næste sektion eller venter til næste dag.

Når hele muren er pudset, venter du en måned, før du maler den, da med silikatfarve eller kc-farve eller sokkelfarve eller noget.

Et stenmur foran et hus om natten, omgivet af sne.
Her er muren, håber billedet kan ses.

M
Roger i Halmstad sagde:
Fik tip at blande puds selv, blande en "fed" beton 1 del cement 3 dele sand og vand til en løs grød og så bare smøre på med en kalkbørste. Er det så enkelt ??
Mnjaa, det bliver kun en grundning, sandsynligvis vil fugerne ses igennem, når muren bliver fugtig. At bare smøre betonmørtel på med en børste bliver meget besværligt og næppe pænt, så vidt jeg ved, i det mindste trække på med noget.

Hej MaxPax og tak for svaret, jeg har adgang til cement og støbesand, er det ok at blande selv eller er der forskel på at købe fx, murbruk b ??

mvh
Roger

M
Synes den er flot som den er den mur, men jeg forstår, hvis du vil have den til at matche huset!

jo på afstand er den fin, men tættere på ser det lidt "sämre" ud

M
Roger i Halmstad sagde:
Hej MaxPax och takker for svaret, jeg har adgang til cement og støbesand, er det ok at blande selv eller er der forskel på at købe fx, murermørtel b ??

mvh
Roger
Ja det er forskel. Med kun cement bliver det meget hårdt mørtel, kan sprække let, hvad er muren muret med for mørtel? Støbesand har for store sten i sig og bliver besværligt, ville hellere bruge murersand eller pudssand.

Ok og tak for svarene, jeg køber nogle sække rødgrund og grunder, så mørtel b og prøver på et stykke, så får vi se, hvordan det bliver, alt, hyre nogle betonfolk ind.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.