Hej, jeg overvejer at slå en del af en væg ud i garagen, så jeg kan komme ind i huset.
Lidt info.
90 kvm kælder
90 boligareal (ovenpå kælderen)
Bygget 63.
Her kommer en fed tegning, som jeg har lavet i paint.
Der hvor pilen peger, vil jeg slå ud. Loftet i kælderen er tilsyneladende støbt i ét stykke, så jeg antager, at alt nede i kælderen er semi-bærende - men et lille hul må det vel alt kunne tåle?
Tænker at hyre håndværkere til det, men tænkte det var lige så godt at tjekke, inden man ringer, hvis det skulle vise sig at være helt umuligt.
(og slå et hul i dørstørrelse - hvor dyrt burde det blive, hvis man hyrer håndværkere?)
Spærne ligger forhåbentlig oven på stueetagen eller 2. sal.
Uden ansvar siger jeg, at det burde gå godt at tage et dørhul op, du har jo allerede flere dørhuller, og det er sikkert ikke forstærket ovenover disse.
Har svært ved at forestille mig, at de har støbt et hvælv, der kun er 10 cm, da der er så mange bærende indre vægge - men man skal aldrig være sikker, da der blev eksperimenteret meget i byggebranchen i 60'erne og 70'erne.
Tjek i trappeopgangen, hvor tykt hvælvet er. Er det 20 - 25 cm tykt (som dagens hvælv er), ser jeg intet problem med at lave en døråbning. Det ville være et livsfarligt hus, du bor i, hvis hele hvælvets bæreevne afhænger af blot den væg, hvor du ikke engang skal lave et hul fra gulv til "loft".
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.