Hej,

Jeg har spurgt beton-leverandøren m.fl., om efter hvor lang tid jeg kan skyde søm for at fastgøre valvform (planja combidæk) i nylige støbte vægge. Er der nogen, der kender et retningslinje for, hvor længe betonen skal stå i fred, før jeg begynder at fastgøre formen i den?

Mvh

Åsa Lund
Et par tre uger ville jeg gætte, men nogen burde kunne give et bedre svar

Hvad er det for beton, du har støbt med? Dagen efter burde ikke være noget problem om sommeren.

Åsa Lund
Jeg havde også sagt dagen efter, hvis det var at fastgøre vægform på valv. Men ikke valvform mod nygjuten væg.

Når man skyder i beton, presser sømmet betonen til side, som til gengæld trykker tilbage mod sømmet, og det er friktionen, der holder sømmet på plads. Derfor er det vigtigt, at betonen er hærdet ordentligt for at sikre fastgørelsens styrke. Jeg ville have ventet en uge (afhængigt af omstændigheder, beton type osv.) hvis det er bueform.

Er det kun for midlertidigt at fastgøre en regel uden bæreevne, kan man ofte gøre det dagen efter.

Givetvis skal pladen sidde fast, men den lægges jo på væggen, så det er jo kun for at den skal blive liggende på plads egentlig.
Det ville have været lidt mere krævende, hvis noget skulle hænges på væggen.

Dagen efter på FM så skal det være muligt at slå en almindelig søm i med en hammer.
Med en boltpistol er det muligt at skyde søm i fuldt hærdet beton (typ flere år)

Protte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.