S sinclairhacker sagde:
Hej

Er bare amatør, men tænker på at skifte husfacaden, som ikke kan renoveres fornuftigt, og erstatte med sibirisk lærk fra et mindre savværk i nærheden.

Og er inde på også at skrue, for at langt senere kunne skrue ud. Kræver i mit tilfælde endnu bedre skruer end de du nævner, "ædelsskruer" som tømrerne snakker om, for at tage de kræfter, som lærk kan give i alle mulige retninger.

Der har jeg fået tips om specielle varianter fra NKT, eller tjekke med Ejot, som har fungeret godt i andre projekter med lærk, og så meget behøver du ikke tænke på med fjeldpanel.

Men alle jeg har talt skruer med, som forstår, at jeg om x årtier vil kunne skrue skruen ud, så er det kun ovenstående, der gælder. Terrassekruer går helt bort, hvis det skal stå ubeskyttet.

(vil også bruge jernvitriol og det beskytter jo ikke skruen.)

Men hvis det er et skur som dit tilfælde, så skal du vel aldrig skrue panelen af, og i så fald er den langsigtede holdbarhed ligegyldig?

Jeg spurgte dog både hos lokal dygtig byggemarked, samt med specialister, og købte man store mængder kunne jeg hurtigt få skruer til en god pris, ofte bedre variant end terrasse skruer, så tjek gerne rundt, hvis du vil have bedre kvalitet.

Er dog ikke nørd på skruer, men jeg synes Bauhaus selv burde kunne give svar på den størrelse du vil have.
Netop bløde terrassekruer har jo ikke særlig styrke, men på den anden side ruster de aldrig. Mange behandlede skruer kan jo begynde at ruste i hovedet efter iskruning. Måske er det kun overfladerust, men jeg vil ikke have det på ubehandlet (eller vitrolbehandlet) panel.
Tak for tipset, fandt en nkt-variant som nok kan blive god:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...lskruv/trallskruv-premium-a4-6-0x60-007520797
 
1977bjorn 1977bjorn sagde:
Just mjuk trallskruv har jo ingen videre holdfasthed, men på den anden side så ruster de aldrig. Mange behandlede skruer kan jo begynde at ruste i hovedet efter indskruning. Måske det kun er overfladerust, men jeg vil ikke have det på ubehandlet (eller vitrolbehandlet) panel. Tak for tippet, fandt en nkt-variant som nok kan blive god: [link]
Hej, ja den varianten så jeg hos Beijer, og lyder jo som den burde fungere.

Den som var skrue-nørd der viste dog endnu hårdere varianter fra NKT, "ädelskruv" som tømrerne sagde, som tålte kræfter at forsøge bøjes i hårde belastninger i alle retninger, uden at gå i stykker, men også være så beskyttet af en behandling/legering, så den ikke engang gav overfladerust. Anbefales af dem i meget specielle tilfælde, som i mit med sibirisk lærk.
 
  • Synes
1977bjorn
  • Laddar…
D
M Magnus_Nordmark sagde:
Ikke sammenlignet med at spigre for hånd, hvis man bruger en sådan her.. ;)

[link]

Hvad er det for en skabelon?

linket virker ikke sådan her 15 år senere :cool::crysmile:
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.