50,836 læst ·
18 svar
51k læst
18 svar
Skrue yderpanel i stedet for at sømme
Jeg overvejer at skrue yderpanelet på Friggeboden i stedet for at sømme. Er der nogen, der har nogle gode tips og erfaringer? Fordele og ulemper? Hvilke skruer findes der? Jeg har indtil videre kun stødt på Grabber-skruen.
Tanken med at skrue er vel primært at undgå at skulle efterspidse panelen efter et års tid. Ref her: http://www.tenico.nu/tips22.htm
Eftersom det er et lille objekt, kan jeg leve med meromkostningen.
Tanken med at skrue er vel primært at undgå at skulle efterspidse panelen efter et års tid. Ref her: http://www.tenico.nu/tips22.htm
Eftersom det er et lille objekt, kan jeg leve med meromkostningen.
Ikke sammenlignet med at hamre med hånden, hvis man bruger en sådan..mats_o sagde:
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=223832763&pf_id=SE-000131&dept_id=
Jeg skruer panelet med 2 skruer (højt oppe/langt nede) for at fastgøre det. Så kan jeg stadig justere, hvis/når jeg har målt forkert
Så kommer sømpistolen frem og gør resten ;D
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/panel/
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/panel/
ClasseClas sagde:Jeg overvejer at skrue yderpanelet på Friggeboden i stedet for at sømme. Er der nogen, der har nogle gode tips og erfaringer? Fordele og ulemper? Hvilken slags skruer findes der? Har indtil videre kun stødt på Grabber-skruer.
Tanken med at skrue er vel primært for at slippe for at skulle eftersømme panelet efter et år. Ref her: [link]
Eftersom det er et lille objekt, kan jeg leve med meromkostningen.
tanken med at skrue...... Men hvis du anvender galvaniserede søm som sig bør udendørs,,, ja så behøves der jo næsten ingen eftersømning efter et år,,,, muligvis 20 år....
tror at hvis skruerne ruster inden du behøver at eftersømme...
Tja, Grabber hævder, at skruen holder panelet bedre på plads end søm, og derfor slipper man efterspikning. Se reklamesnakken her: http://www.grabber.se/websites/grabberse/filbank/PTS_panel_A4.pdfMilkshaken sagde:
Og andre gange måske panelet revner mere i stedet, hvad ved jeg...
Nej, panelen sprækker ikke! Det er en vildt god men dyr skrue.....
Har med fordel også brugt den til at montere skæve/vridne vinduesfoder og med borets spids så er det muligt at skrue tæt på kanterne uden sprækker
Har med fordel også brugt den til at montere skæve/vridne vinduesfoder og med borets spids så er det muligt at skrue tæt på kanterne uden sprækker
Tror ikke det er nogle som helst problemer med at skrue panelet indtil den dag, hvor man skal fjerne det af en eller anden grund. At skrue skruen ud efter x antal år tror jeg bliver svært, og hvor meget man ødelægger reglarne ved at brække dem væk, vil jeg ikke tænke på.
-Åke
-Åke
Vækker en gammel tråd til live.
Jeg skal snart montere fjeldpanel på mit skur. Jeg har overvejelser omkring jernvitriol, tjærevitriol, træblegning med syre osv. En grund til at skrue med syrefast blød rustfri skrue da. Almindelig terrasse skrue kunne måske fungere. Hvilke alternativer er der?
Jeg har fundet terrasse skrue med lille hoved fra spax (Bauhaus) men oftest 5x60. Er der tilsvarende 4,2 eller 4,5x55?
Jeg skal snart montere fjeldpanel på mit skur. Jeg har overvejelser omkring jernvitriol, tjærevitriol, træblegning med syre osv. En grund til at skrue med syrefast blød rustfri skrue da. Almindelig terrasse skrue kunne måske fungere. Hvilke alternativer er der?
Jeg har fundet terrasse skrue med lille hoved fra spax (Bauhaus) men oftest 5x60. Er der tilsvarende 4,2 eller 4,5x55?
Hej1977bjorn sagde:
Vækker en gammel tråd til live.
Jeg skal snart fastgøre fjeldpanel på mit skur. Jeg har tanker om jernvitriol, tjærevitriol, træblegning med syre osv. En grund til at skrue med syrefast blød rustfri skrue da. Almindelig terrasse skrue kunne måske fungere. Hvilke alternativer findes der?
Jeg har fundet terrasse skruer med lille hoved fra spax (Bauhaus) men for det meste 5x60. Findes der tilsvarende 4,2 eller 4,5x55?
Er bare amatør, men overvejer at skifte husfacaden som ikke kan renoveres ordentligt, og erstatte med sibirisk lærk fra et mindre savværk i nærheden.
Og er inde på at også skrue, for senere at kunne skrue ud igen. Kræver i mit tilfælde endnu bedre skruer end de du nævner, "adelskruer" som håndværkerne snakker om, for at optage de kræfter som lærk kan give i alle mulige retninger.
Der har jeg fået tips om specielle varianter fra NKT, eller tjekke med Ejot som har fungeret godt i andre projekter med lærk, og så meget behøver du ikke tænke på med fjeldpanel.
Men hver person jeg har talt skruer med, som forstår at jeg om x årtier vil kunne skrue skruen ud, så er det kun ovenstående der gælder. Terrasse skruer går helt bort hvis det skal stå ubeskyttet.
(kører også med jernvitriol og det beskytter jo ikke skruen.)
Men er det et skur som dit tilfælde, så skal du vel aldrig skrue panelet af, og i så fald er den langsigtede holdbarhed ligegyldig?
Jeg spurgte dog både hos en lokal dygtig byggemarked, samt med specialister, og hvis man købte store mængder kunne jeg hurtigt få skruer til en god pris, ofte i bedre kvalitet end terrasse skruer, så tjek gerne rundt hvis du vil have bedre kvalitet.
Er dog ikke nørd på skruer, synes dog Bauhaus selv burde kunne give svar på den størrelse du ønsker.
