Hej!

Jeg har brug for hjælp til den nemmeste måde at skrue/fastgøre beslag på en betonvæg. Det drejer sig om to vægge (ydervægge) med gasbeton og to vægge (indervægge) med støbt beton. Der er tale om mange skruer, så jeg vil virkelig minimere arbejdet så meget som muligt.

Vi er begyndt at renovere i kælderen. Først var det væggene, og nu skal vi midlertidigt sætte nye sokler op. De skal sidde der i nogle år, indtil vi skifter gulvet til et mekanisk ventileret gulv, men de oprindelige fodlister var simpelthen for beskadigede og dækket af maling og gulvlak til at kunne blive siddende.

Vi har købt plast-sokler, der skal skrues i væggen, Primo classic, og vi tænkte at "lufte" dem med lidt jævnt fordelt borehuller.

Hånd, der installerer plast-sokkel med kabelklips på væggen, parat til at skjule ledninger.

De skal fastgøres cirka hver 30-50 cm, men jeg antager, at vi kan slippe afsted med omkring hver 70 cm. Ingen skal røre panelen, skruerne skal bare kunne holde til, at vi klikker panelen på. Vi har knap 60 meter væg.

Jeg er ikke specielt handy. Jeg voksede op i et betonhus og bandede (sammen med mine forældre), hver gang noget skulle sættes op på væggen, vi formåede altid at beskadige væggen på en eller anden måde. Et mareridt hver gang! I vores nuværende kælderrum har håndværkerne (anno 1969) efterladt store huller i betonen fra, da de sømmede den gamle sokkel fast.

Kan nogen hjælpe mig med at undgå at skabe nye mareridt?

PS Hvis nogen undrer sig over, hvorfor vi ikke renoverer alt i kælderrummet på én gang: Vi har desværre ikke tiden lige nu, men væggene var for ulækre, og vi havde brug for at rense og male dem. De havde 50+ år gammelt støvet jutevæv lagt i sprukne tapetklister og en tidligere vandskade ovenpå. :seenoevil:

Der, hvor væggen er blød nok, kan du måske lykkes med at bruge betonskruer. Ellers er det plugs, der gælder. For at bruge plugs har du brug for følgende for at det skal være en god oplevelse og ikke en kamp for livet:
1. En god boremaskine, ikke en skod slagboremaskine fra en lavpriskæde.
2. Gode plugs, ikke en skod plug, der er besværlig og snurrer vildt rundt. F.eks. denne.
3. Gode skruer med torx hoved. Så slipper du for at bøvle med skruen.
4. En skruemaskine til at skrue skruen i.

Gør du som ovenfor, så vil det gå hurtigt og være smertefrit. Fusker du med ovenstående, så vil det blive mere besværligt.

• Synes
eshus
  • Laddar…
richardtenggren
Det kan være praktisk med sømplug til lister i beton/tegl. Ser måske ikke helt optimalt ud hvis man ser på dine beslag, men perfekt til almindelige lister hvis man forsænker hovedet. Selvom du skal separere "sømmet", så går det måske hurtigere end almindelig skrue.

Vi har boet i tre lejligheder med murede murstensvægge, der gjorde man en fejl hvis man brugte borehammer, da hullerne bliver for store. Man kan jo gå ned i diameter, eller køre uden slag. Tænkte om gasbeton også er porøst? :)

• Synes
eshus
  • Laddar…
Kan anbefale en skrue, der hedder Walldog, som kan bruges i de fleste materialer, men i beton skal du forbore, ingen plugs er nødvendige. Fås bl.a. hos Clas brede Ohlsson. Lidt dyrere, men meget god.

• Synes
eshus
  • Laddar…
Hvorfor ikke bare lime?

• Synes
eshus og 1 anden
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
Hvorfor ikke bare lime?
Enig. Hvis I ikke skal gemme kabler i listerne, føles det som om I har valgt en unødigt besværlig løsning.

• Synes
eshus
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
Hvorfor ikke bare lime?
Det var første tanke, indtil vi fik beslagene hjem (de sorte på billedet). De ligger på væggen med cirka to stykker areal på 40 mm x 1 mm, tror ikke jeg kan få det til at sidde fast selv i stille vejr ...

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben sagde:
Håller med. Ska ni inte gömma kablar i listerna känns det som att ni valt en onödigt jobbig lösning.
Ja kanske - men vi trenger at ventilere gulvet, altså have/skabe små huller i soklen og huller bagved. Plus at vi også skal sætte soklen bag fire vægmonterede elementer, træsoklen som fandtes havde de sat der før elementerne, vi skal kunne bøje soklen lidt for at få den ind bag elementerne (vægmonterede vandbårne elementer hvor vandet kommer op fra gulvet til hvert eneste element). Eller save den i mange små stykker. Derfor endte vi med hul-plast-løsningen, men missede at beslaget har så lille et areal mod væggen.
Væghængte radiatorer med rørføring fra gulvet mod en hvid væg, set fra siden, på et trægulv i et rum med detaljer om renoveringsprojektet.
Men men, vi vil teste forslagene her, hvis det bliver for besværligt må vi undersøge, hvad vi kan gøre med andre sokler og lim. Taknemmelig for alle de svar, der er kommet!

• Synes
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Samtidig, hvor meget belastning bliver det egentlig? Er det nogle kvadrat-cm anlægningsflade per clip og du har et per halv meter klarer det sig nok. PL400 fæster på det meste...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.