@TeroM har du kørt 45x70 cc45 med 15mm plyfa og så wab plade?

Ansættes det for at være overdreven med 45x95 cc30 12mm plyfa og så wab?
 
J Jarlsgård sagde:
@TeroM har du kørt 45x70 cc45 med 15mm plyfa og så wab plade?

Ansés det at være overdrevet med 45x95 cc30 12mm plyfa og så wab?
Som jeg skrev ovenfor, sidste gang var det uden plyfa og da 45*70 med cc 30 og kun WAB plade.

Nu bliver det ydervæg med 120*45 med cc 60, dampspærre og på det en installationsvæg med 45*45 cc 45 liggende med stående kortlægger ved plyfa samlinger. RIR trækkes i dette rum og derefter 15 mm plyfa og WAB plader.

Indervægge behøver jeg tætne cc 60 afstanden med et par regler mere for at få cc 45 alternativt sætte plyfaen liggende med kortlægger i horisontale samlinger (men instruktionen siger stående så jeg må tænke lidt mere over det ...), alt ifølge Säkvands dokument.

45*95 cc 30 + plyfa lyder meget og stjæler en hel del fra rummet. 12 mm plyfa bliver heller ikke rigtig da det ikke er nok at skrue i, og du i det tilfælde behøver kortlægge i væggene hvor du planlægger at fastgøre ting. 15 mm plyfa kan du skrue i direkte uden kortlægger.
 
Hmm okay.

Jeg er til en vis grad med på det om 15mm plyfa men de 3mm kan vel næppe gøre, at det kan bære flere titals kilo mere?

Jeg er vel enig i, at 45x95 måske er lidt overdimensioneret på den måde, men det er, hvad væggene er bygget i i dag, så det føles forkert at gå ned i dimension.

Cc30 tænkte jeg, fordi det sidder med cc60 i dag og det skal forstærkes, det er besværligt at ændre til 45 i eksisterende vægge.

Men som du siger om plyfaen, så kan det være værd at overveje; hvis jeg sætter reglar på Cc30 45x95, behøver jeg måske bare en wab Skiva. Og hvor skabet og det er, sætter man plyfa, kan sætte kortling med. Det er mere det med handicaptilpasning, jeg har tænkt på, men på den anden side kan jeg nå ved toilettet bagfra, og i bruseren er det betonvæg..
 
Senest redigeret:
P
Bliver nok Norgips Humidboard 2.0 for min del, da den fungerer sammen med Kiilto Kerasafe. WAB pladen går ikke, da den er ikke-sugende, hvilket Kerasafe skal have.
 
Tak for den info Peter! Føler mig som den store trådkaprer her! :crysmile:
 
  • Synes
Peter_K
  • Laddar…
J Jarlsgård sagde:
Hmm okay.

Jeg er til dels med på det om 15mm krydsfiner, men de 3mm kan da næppe gøre, at det kan bære flere tiotal kilo mere?

Jeg er enig i, at 45x95 måske er lidt overdimensioneret i den sammenhæng, men det er, hvad væggene er bygget i i dag, så det føles forkert at gå ned i dimension.

Cc30 tænkte jeg, fordi det er sat med cc60 i dag og det behøver styrkes, det er besværligt at ændre til 45 i eksisterende vægge.

Men som du siger om krydsfinerpladen, så kan det være værd at overveje. Sætter jeg regler på Cc30 45x95 behøver jeg måske kun en wap Plade. Og hvor kommoden og det er, sætter man krydsfiner, kan sætte kortling med. Det er mere det med handicaptilpasning, jeg har tænkt over, men på den anden side kommer jeg til ved toilettet bagfra, og i bruseren er der en betonvæg..
12 mm krydsfiner = Afvigelse fra specifikationen = ikke håndværksmæssigt bygget. Styrkeberegningerne overlader jeg til andre.

CC 30 eller CC 45 gør ingen større forskel i arbejdet, lige så mange regler du skal tilføje i mellemrummene, men CC 30 giver sandsynligvis en mere stabil væg med krydsfinerpladen, og 90 plader kan stadig samles over regler, det bliver bare 1/4 del flere skruer at skrue i ...
 
J Jarlsgård sagde:
Tak for den info Peter! Føler mig som den store trådkaprer her! :crysmile:
Det er vel mig som har kapret/havereret da I ville vide hvilke skruer I skulle have til jeres Fermacell skiver ... :oops:
 
Hmm ja på en måde afvigelse, samtidig er jo sikker vådrum en anbefaling og ikke noget krav!

Årsagen til 12mm er fordi man betaler 200kr pladen for 3 mm ellers, derfor føltes det lidt svært at retfærdiggøre med 15mm.. Får la overveje det med :crysmile: begynder at føles dyrt nu :sweat:
 
P
Småpenge :)
Jeg har brugt disse, som er endnu dyrere, men utroligt praktiske at montere liggende. har cc 30 reglar 45x70 udover på en væg, hvor der var behov for mere dybde, så der har jeg 45x95. Stor forskel, hvis man trykker på en regel indad, men når alt er skruet sammen, tror jeg ikke, det gør så stor forskel.

https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-badrums-projekt.306727/page-2

Plywoodplader på hylde med prisskilt, 258 kr for K Plywood P30 Ergo 15x2400x618, set i byggemarked.
 
Tak for tipset! Så dog, at byggmax nu har plader, der er 90x2500 til en ikke alt for slem pris af 299kr pladen :)
 
P Peter_K sagde:
Småpenge :)
Jeg har anvendt disse, som er endnu dyrere men virkelig praktiske at montere liggende. har cc 30 regler 45x70 bortset fra på en væg, hvor det var nødvendigt med mere dybde, så der har jeg 45x95. Stor forskel hvis man trykker på en regel indad, men når alt er skruet sammen, tror jeg ikke det gør så stor en forskel.

[link]

[billede]
Er det fer og not kanter på disse plader?
 
Senest redigeret:
P
Ja de er spunsede.
 
P
Var og handle plader i dag, og det blev Humidboard 2.0 på Zon 1 væggene, øvrige almindelig gips.
 
Dejligt at høre! Gør det lettere for en selv at gå frem på samme vis. Vådrumsgips er ublu dyrt sammenlignet med almindelig gips :thumbdown:
 
P
Ja. 317 kr tog de på Hornbach.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.