Jeg tænkte på at sætte Fermacell i badeværelset, men skruer er jo et problem. Det skal vel være hårdgipsskruer til de plader? Fermacells egne skruer ser ud til ikke at være til at få fat i, og de fleste andre jeg har fundet er for korte. Jeg skal montere på 15 mm krydsfiner, og så skal de vel gå ind ca. 20 mm i reglarne, så 13+15+20 bliver 48 mm.
Jo men de er jo bandede. Havde ikke tænkt mig at leje en gipsdrager til sådan et lille rum. Essve har 55 mm skruer men ingen ser ud til at sælge dem. Fredells havde en pakke tilbage for en uge siden, så jeg må måske tjekke der.
Synes det er mærkeligt at fx både Bauhaus og Byggmax sælger Fermacell men har ingen skruer som er lange nok hvis man bygger badeværelse med 15 mm krydsfiner bag gipset.
Skal du have fermacell i hele badeværelset? Hvis ja, så synes jeg, du kan unde dig selv luksusen at leje en maskine med magasin.. koster typ 180kr dagen, og du kan nå at skrue alt på en dag med sådan én.
Hvordan var pladerne at arbejde med? Virker det at ridse og knække, eller skal man save?
Dyksav og støvsuger. Laveste omdrejningstal, groveste klinge (regn med en ny klinge efter) og ikke save igennem, spar en halv mm, så støver det mindst.
Jeg fandt gode skruer hos hornbach. Essves havde for meget trompetformet hoved til at gå ind i pladen. Prøvede båndede skruer, men mine makita batteriautomater kunne ikke trække skruen i bund.