P
Jeg tænkte på at sætte Fermacell i badeværelset, men skruer er jo et problem. Det skal vel være hårdgipsskruer til de plader? Fermacells egne skruer ser ud til ikke at være til at få fat i, og de fleste andre jeg har fundet er for korte. Jeg skal montere på 15 mm krydsfiner, og så skal de vel gå ind ca. 20 mm i reglarne, så 13+15+20 bliver 48 mm.

Peter, mit råd efter at have ledt efter skrue som en idiot til fermacell er at køre til Hilti. De har skruer med artnr 2007807. Den er perfekt.

Kasse med 1000 sorte collated skruer fra Hilti, artnr 2007807, størrelse 4.0x45 mm, ligger på et træbord.

Koster 278 kr mener jeg. Tjek på Hilti.se og se om de har skruen hjemme først bare hvis du følger mit råd:)

• Synes
Peter_K
  • Laddar…
P
Jo men de er jo bandede. Havde ikke tænkt mig at leje en gipsdrager til sådan et lille rum. Essve har 55 mm skruer men ingen ser ud til at sælge dem. Fredells havde en pakke tilbage for en uge siden, så jeg må måske tjekke der.
Synes det er mærkeligt at fx både Bauhaus og Byggmax sælger Fermacell men har ingen skruer som er lange nok hvis man bygger badeværelse med 15 mm krydsfiner bag gipset.

Ja jeg ved, det er ofret jeg bliver nødt til at gøre, hvis jeg ikke låner en maskine til det, altså at pille skruerne løs. Er ikke superbesværligt :)

Skal jo helst ikke være trumpetskalle til fermacell.

Skal du have fermacell i hele badeværelset? Hvis ja, så synes jeg, du kan unde dig selv luksusen at leje en maskine med magasin.. koster typ 180kr dagen, og du kan nå at skrue alt på en dag med sådan én. :)

Så for øvrigt skruven du linkede men også de var trumpet. Det du ønsker er en skrue, der kun har konus og intet "hoved" eller hvad man skal sige.

P
Som denne fra Grabber ?

En sølvfarvet skrue med krydsspor, muligvis fra mærket Grabber.

P
Bør ikke skruen også have reverserende gevind nærmest skruehovedet for at "trække ind" pladen ordentligt.

Edit: Ser nu at Hilti anbefaler den til Fermacell så jeg kører nok med den.

Anvendelsesområder
  • Fermacell-plade på stålregler og trækonstruktioner
  • Gipsfiberpaneler på stålregler (maks. 0,88 mm)

• Synes
Jarlsgård
  • Laddar…
P
Hvordan var pladerne at arbejde med. Fungerer det at ridse og knække, eller er det sav som gælder?

Det ved jeg ikke endnu, er ikke kommet så langt :p

Har dog prøveskruet nogle skruer i fermacell på arbejdet, og det har fungeret fint! :)

• Synes
Peter_K
  • Laddar…
Klammerpickan er klart lettest.

P Peter_K sagde:
Hvordan var pladerne at arbejde med? Virker det at ridse og knække, eller skal man save?
Dyksav og støvsuger. Laveste omdrejningstal, groveste klinge (regn med en ny klinge efter) og ikke save igennem, spar en halv mm, så støver det mindst.

Jeg fandt gode skruer hos hornbach. Essves havde for meget trompetformet hoved til at gå ind i pladen. Prøvede båndede skruer, men mine makita batteriautomater kunne ikke trække skruen i bund.

• Synes
Peter_K
  • Laddar…
P
Så må jeg nok købe en ny klinge først. Ikke så fristet til at ødelægge klingen til min blå Bosch. Bliver nok til at stå udenfor og save.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.