Men, hvis du har krydsfiner, hvorfor så fermacell på det? Fermacell argumenterer, at det er ok i badeværelser uden krydsfiner, men jeg ville vælge krydsfiner og almindelig gips, da fermacellen vel ikke bidrager til noget på krydsfiner. Fermacellen (eller går du for deres H2O plader) er ikke mere fugtbestandig end almindelig gips og mugner lige så hurtigt ved fugt.

Jeg ville nok fortsætte, og det vil jeg gøre i det andet badeværelse, med vådrumsgips med glasfiberoverflade i stedet for papir. Havde rester af begge ude over en vinter, den almindelige gipsplade var kun pulver med sort papir, mens vådrumsgipsen så ud som da jeg lagde stykkerne ud.
 
P Peter_K sagde:
Så må jeg nok købe en ny klinge først. Ikke så ivrig efter at ødelægge klingen til min blå Bosch. Bliver nok at stå udendørs og save.
Billig klinge fra jula/biltema vil nok klare jobbet. Jeg savede indenfor, helt fint med støvsuger, men høreværn var et must. Lyder meget når man kapper i fermacell.
 
P
TeroM TeroM sagde:
Men, hvis du har plywood, hvorfor fermacell ovenpå det? Fermacell argumenterer for, at det er ok i badeværelser uden plywood, men jeg ville bruge plywood og almindelig gips, da fermacellen vel ikke tilføjer noget på plywood. Fermacellen (eller bruger du deres H2O plader) er ikke mere fugttolerant end almindelig gips og mugner lige så hurtigt ved fugt.

Jeg ville nok fortsætte, som jeg vil gøre det i det andet badeværelse, med vådrumsgips med glasfiberoverflade i stedet for papir. Havde rester af begge udenfor over en vinter, den almindelige gipsplade var bare mel med sort papir, mens vådrumsgipsen så ud som når jeg lagde stykkerne ud.
Anbefales vel stadig vådrumsgips i zone 1, og Fermacell står jo med der. Blev lidt fristet af det praktiske format med 600 mm bredde. Kan også godt lide, at der ikke er nogen spartelkant, det bliver jo nemmere både med vådrumsfolien og fliselægningen.
 
P Peter_K sagde:
Anbefales stadig vådrumsgips i zone 1, og Fermacell står jo med der. Faldt lidt for det smidige format med 600 mm bredde. Kan også godt lide, at der ikke er nogen spartelkant, det bliver jo nemmere både med vådrumsfolien og flisearbejdet.
600, ja men pladerne vejer som 2000 brede normalgips. Lige kanter er rart, men du skal lime disse med fermacell fugelim. Kommer du dertil, har jeg 10 tuber til overs, da jeg havde lidt uheld, da jeg tænkte ...
 
P
Tror ikke de skal limes i vådrumsinstallationer. For træt nu, må tænke mere i morgen, men alt er klart nu til gipsning, så det ville være sjovt at komme i gang.
 
Du giver mig noget at tænke over @TeroM.. Jeg må genoverveje mit valg af plader også!

Angående fermacell så skal de ikke limes i forbindelse med tætningslag. Har været i kontakt med dem og de siger, at det er helt unødvendigt, når man bruger tætningslag :)
 
P
TeroM TeroM sagde:
Men, hvis du har plywood, hvorfor fermacell på det? Fermacell argumenterer, at det er ok i badeværelser uden plywood men jeg ville køre med plywood og almindelig gips da fermacellen nok ikke bidrager til noget på plywood. Fermacellen (eller går du for deres H2O plader) er ikke fugttåligere end almindelig gips og mugner lige så hurtigt ved fugt.

Jeg ville nok fortsætte, vil gøre det i det andet badeværelse, med vådrumsgips med glasfiberoverflade i stedet for papir. Havde spildstykker af begge ude over en vinter, den almindelige gipsplade var bare mel med sort papir mens vådrumsgipsen så ud som da jeg lagde stykkerne ud.
Vådrumsgips med glasfiber overflade er vel ikke sugende hvilket, hvad jeg har forstået, kan blive et problem da limet til folien tørrer for langsomt. Kigger man på listen hos GVK https://www.gvk.se/godkanda-produkter/vatrumsskivor/ så er der ikke mange plader der er sugende, nu blev det svært at vælge.

BKRs liste https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/12/Vatrumsskivor-2016-12-14.pdf

Lidt uklart med Humidboard 2.0. For Knauf står det ikke-suget på listen men for Norgips sugende men er det ikke den samme plade?
 
Senest redigeret:
Hjælper det ikke at prime så? Det fik jeg fortalt fra Kiilto at man skulle gøre i hvert fald. Jeg har for mig at du skulle bruge Kiilto også?
 
P
Ja, jeg tænkte at bruge Kiilto og bestiller nok fra Kakelplattan.se
Ser det dog som en ulempe med forsænkede langsider, for pladerne skal vel ikke spartles, når man bruger folie, og da bliver det jo sværere at sætte fliserne pænt.
 
P Peter_K sagde:
Jo jag tänkte køre med Kiilto og bestiller nok fra Kakelplattan.se
Ser det dog som en ulempe med forsænkede langsider, for pladerne skal vel ikke spartles, når man bruger folie, og så bliver det jo sværere at sætte fliserne pænt.
Ved faktisk ikke, om det er ok at spartle eller ej.. Værd at finde ud af!

@TeroM hvordan ville du bygge en væg op? Plyfa og kartonggips og vådrumsgips i bruser/bad?
 
Sidst jeg byggede om et badeværelse, var plyfa ikke kommet på tale, så det blev cc 30 regulerede vægge og Byggmax vådrumsgips med LIP's foliesystem.

Jeg har et badeværelse i pipen, og overvejelsen i dag er krydsfiner, samme plade fra Byggmax og sandsynligvis LIP system 27. Det jeg kan lide ved LIP er, at folielimen er af to-komponent typen og hærder i stedet for at skulle tørre. Jeg vil også, som sidste gang, bruge vådrumsgips i hele rummet, ikke kun i zone 1. Jeg husker, at kravet ved den sidste renovering var vådrumsgips i zone 1 og mod ydervægge. I det badeværelse, jeg skal lave, vil det meste af væggene være i zone 1 eller ydervægge under alle omstændigheder. Almindelig kartongips kun i loftet.

Hvad angår spartling af samlinger, kan man klare sig uden med mere fix under fliser, men det er en lille opgave at trække en omgang cementbaseret spartel (godkendt til brug under fliser) i samlingerne, da det ikke behøver at fylde ud og blive helt glat som ved almindelige indvendige vægge og lofter, hvor samlingerne skal være usynlige ved maling eller tapetsering.
 
P
Overvejede lidt det der med spartel, men kan man ikke i stedet tage en omgang med fix i fugerne efter folien er monteret og lade det tørre, inden man sætter fliserne?
 
Det burde ikke være noget problem at gøre sådan.

Fandt billedet, jeg tog af almindelig gips kontra Byggmax vådrumsgips, efter at pladerne havde ligget ude i over et halvt år i al slags vejr. Gæt hvilken der er hvilken ...

To gipsplader sammenlignes udendørs, med våde og tørre pletter synlige. En plade ser mere udsat ud end den anden, omgivet af faldne blade.
 
  • Synes
GreenYoda og 1 anden
  • Laddar…
Nu har du givet mig en tankestiller iaf TeroM! Måske skal jeg sætte mig ned og regne lidt, tror jeg.. min kalkyle begynder allerede at spore ud, så hvad gør det, hvis den sporer lidt mere :crysmile:
 
  • Synes
TeroM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.