Hej, jeg skal efterisolere et tag udefra med 120 mm træfiberisolering. For at gøre dette skal jeg stille 120*45 mm reglar på hver tagspær (med råspont imellem), så der dannes fag til at lægge isolering i. Taget hælder ca. 30 grader. Men hvilken skrue bør jeg bruge, og hvordan skal den skrues?

Skal man bruge lange skruer typ 200 mm og trække dem lige? Hvor køber man evt. sådanne til en rimelig pris.

Eller kan man tage en kortere skrue typ 140 mm og trække dem ca. 45 grader fra ca. 50 mm oppe (så bør de gå 70 mm ned i underlaget, er det tilstrækkeligt?

Eller skal man sætte med vinkeljern og trække i dem med typ 70 mm skrue?

Eller er der en anden metode, jeg ikke har tænkt på?

Hvor tæt skal jeg skrue?

Kan krydsregel være et alternativ?
45+70.
Det bliver måske dyrere men nemmere?

P
Jeg gjorde lignende, da jeg skruede kiler på et fladt tag. De var ca. 140 som tykkest, jeg borede ned et stykke med en 10 mm og skruede med 6x160, som da i det mindste fandtes på byggmax til god pris. Om det er den rette fremgangsmåde har jeg ingen anelse om, men jeg oplever det som om det blev stabilt. Man må bakke skruen og skrue igen, så reglen virkelig trækkes tæt. Evt. forbore med en 6 mm.

Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Kan korsregla vara et alternativ?
45+70.
Tror det blir svært at korsrygs, har tænkt bruge 120 mm isolerings plader og skifter jeg dem må jeg tænke om lidt mere end jeg tør.

Senest redigeret:
mowatom sagde:
… De var ca 140 som tjockast, jeg borede ned en bit med en 10 mm og drog med 6x160, …
interessant, hvad kan risikoen være med denne løsning? Hvis man bare har en tilstrækkelig lang bitsholder, kunne man jo bore ned 95 mm og så skrue som hvis det var 45 mm reglen man skruer i. Ovenpå dette kommer samlingen mellem to asfaltplader, så gitterpanel for at skabe luftspalte, ru brædder, tagpap, plade. Så det skulle jo være lille risiko for at noget kan løbe/falde ned i hullet.

160mm skrue burde vel være nok? Du trækker hovedet et par mm ind i træet så går de ind 42-43mm. Kan ikke se, hvorfor de skulle behøve at gå ind længere end det, hvis træet, du skruer i, er frisk. Find steder, der sælger skruer til kilo pris, så finder du sikkert nogen, der har længere skruer billigt.

P
Heco 6x160 349,-/100stk på Jula. Det må anses for at være rigtig billigt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.