Hejsa
er i gang med at bygge en indervæg, gulvet består af
parketgulv, kan jeg skrue gulvreglen direkte i parketten eller skal jeg
pløksætte først, synes selv at der ikke burde være nogen problemer med at skrue direkte
i gulvet, da det er trægulv, men vil gerne have synspunkter på dette.
Venlig hilsen Danne
er i gang med at bygge en indervæg, gulvet består af
parketgulv, kan jeg skrue gulvreglen direkte i parketten eller skal jeg
pløksætte først, synes selv at der ikke burde være nogen problemer med at skrue direkte
i gulvet, da det er trægulv, men vil gerne have synspunkter på dette.
Venlig hilsen Danne
En måde at stadig have en delvis flydende konstruktion er at køre hulsav gennem parketten, hvis du har et underliggende gulv, der kan holde til at fastgøre reglen i. Har du f.eks. underliggende spånplade og din regel i bunden af indervæggen er en liggende 40x70, kan du f.eks. køre med hulsav og omkring 60-70 mm bor gennem parketten hver 40-50 cm. I de hockeypuckformede huller lægger du derefter hockeypucks, som er ~10 mm i diameter mindre end hullet, du har savet, samt 2-3 mm højere end parketten. Plywood eller lignende plejer at være taknemmeligt at lave sådanne i. Disse skruer du ned i underliggende gulv, og derefter skruer du reglen mod disse.
At stadig holde det flydende afhænger derefter af, at du ikke hviler gipsen mod parketten direkte, da det vil presse den ned. Jo højere til loftet og jo mere gips/plywood/OSB du skal køre på væggen, jo tættere skal du sætte dine "hockeypucks".
Personligt synes jeg, at teknikken er for besværlig at bruge, men i visse specialtilfælde fungerer den. Har man en dyksav, er det selvfølgelig nemmere at fræse op for en regel, men hvis man har en gammel fin parket, og der er risiko for, at væggen senere skal væk, gør man med hulsaven i hvert fald det muligt at skifte enkelte parketstave, hvis man placerer hullerne smart.
// Mats
At stadig holde det flydende afhænger derefter af, at du ikke hviler gipsen mod parketten direkte, da det vil presse den ned. Jo højere til loftet og jo mere gips/plywood/OSB du skal køre på væggen, jo tættere skal du sætte dine "hockeypucks".
Personligt synes jeg, at teknikken er for besværlig at bruge, men i visse specialtilfælde fungerer den. Har man en dyksav, er det selvfølgelig nemmere at fræse op for en regel, men hvis man har en gammel fin parket, og der er risiko for, at væggen senere skal væk, gør man med hulsaven i hvert fald det muligt at skifte enkelte parketstave, hvis man placerer hullerne smart.
// Mats
fan va svært dette blev, er det ingen der har gjort dette tidligere?
hvad kan ske i værste fald hvis jeg skruer direkte i gulvet? forstår at
trægulvet er levende og kan bevæge sig, men hvor meget? spiller det nogen rolle
at det er på første sal i vores hus? det er en 1½ plans trævilla.
M vh Danne
hvad kan ske i værste fald hvis jeg skruer direkte i gulvet? forstår at
trægulvet er levende og kan bevæge sig, men hvor meget? spiller det nogen rolle
at det er på første sal i vores hus? det er en 1½ plans trævilla.
M vh Danne
Tak myretue, jeg syntes det føltes langt at forklare,
Nej, Dannelind, det er ikke så besværligt, gør som myretue foreslog, bor lidt her og der med dosfræsen,
Er parketten 15 mm, så tager du en 16 -18 ?mm spånplade eller noget, og borer ud plugs fra den, som du så lægger i hullerne, som du har lavet i parketten,
Du kan også bruge en stiksav til at lave plugs med, hvis de er 10 mm mindre end hullet, gør det jo ingenting
Sæt soklen derpå, og skru fast.
Det handler om 15 minutters arbejde,
Eller så fortsætter du bare uden at gøre noget og tager chancen...
Nej, Dannelind, det er ikke så besværligt, gør som myretue foreslog, bor lidt her og der med dosfræsen,
Er parketten 15 mm, så tager du en 16 -18 ?mm spånplade eller noget, og borer ud plugs fra den, som du så lægger i hullerne, som du har lavet i parketten,
Du kan også bruge en stiksav til at lave plugs med, hvis de er 10 mm mindre end hullet, gør det jo ingenting
Sæt soklen derpå, og skru fast.
Det handler om 15 minutters arbejde,
Eller så fortsætter du bare uden at gøre noget og tager chancen...
Klik her for at svare