Hej jeg har gipsvæg med glespanel/luft bagved og så plastet bagved det (og isolering bagved). Hvor lang skrue bør man have for at det skal fæste i gipsen men stadig ikke risikere at skrue hul i plasten? Gips 13 mm, glespanel 28 mm. Så burde jeg kunne have skrue som er 13 + ca 22 = 41, så har jeg ca 5 mm margen? Skal man tænke sådan? Vil ikke risikere at lave hul i plasten. Så undrer jeg om selve pluggen ekspanderer på en måde i dybden, så det kan blive mere dybt end skruen under indskruningen, så det kan skade plasten? Hvis man i stedet skruer i en glespanel-regel, behøver man stadig bekymre sig om evt. hul i plasten bag den aktuelle regel/glespanelen?

Et hul i plasten har ingen betydning. Vælg skrue/plug efter hvad du skal hænge op.
En plastpløk bliver ikke længere, når skruen skrues i, derimod udvider den sig sidelæns.

Man kan ikke fastgøre ting i en gipsplade med plastpløk. Man skal ikke fastgøre ting i en træregel (glespanel her) med pløk.

Kan du skrue i en glespanelbræt så gør det, brug almindelig træskrue og det spiller så ingen rolle om du punkterer plasten. Kan du ikke gøre det må du bruge gipsanker/ekspander.

Generelt ville jeg ikke bekymre mig for et lille hul i plasten, det er utæt mange steder alligevel.

Tak for svaret og tipsene! Meget værdsat

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.