Hej,
Vi har et hus bygget i 1970, som består af træbjælkelag med murstensfacade. Da vi renoverede køkkenet, fjernede vi væggene for at indsætte isolering (indervægge), el, OSB og gips. Vi benyttede også lejligheden til at udskifte plasten på ydervæggen med en klar tykkere aldersbestandig (50 år) plast, selvom det stadig så godt ud. Vi valgte plast, da den nuværende konstruktion har fungeret godt.
Da gips skal skrues hver 20 cm og ikke kræver lægter, så længe der er OSB at fastgøre til, blev der en del skruer, der ender midt i plast/isolering uden lægter. Vi brugte 40 mm skruer til lægter og 30 mm til ikke-lægter, hvilket betyder, at skruer uden lægte stikker ca. 8 mm ind og igennem plasten.
Spørgsmålet er nu, om dette er et problem? Vil skruerne ruste op? Vil plasten have nogen funktion overhovedet? Får vi en højere risiko for at få fugt, der bliver i væggen?