46,896 læst ·
23 svar
47k læst
23 svar
Skru i spånplade på væg
Farzan sagde:Apropos fin og grim...var ude at handle lidt på B****us og skulle bl.a. have nogle plader OSB. Men de var udsolgt og i restordre hos deres leverandør, så det ville tage et ukendt antal, før de kom ind.
Men de havde 11 mm ukvalificeret byggemultiplex, grim-plyfa med andre ord. Det kunne ses på, at der var mange store knaster, og mange plader havde en eller anden revne i det yderste lag. Men de burde vel fungere fint bag gips o.lign? De tog 10:- mindre pr. plade, end de plejer for 11 mm OSB.
Ja, jeg tror nok, den fungerer udmærket. Normalt plejer dog byggemultiplexen at være noget dyrere end OSB, men så dårlig kan den næppe være, den du har fundet.
Hvad er der galt med byggmax spånplade som nogen ikke kunne lide før?
Jeg er tidligere sløjdlærer og mener at have set meget spånplade men har svært ved at se den som undermålig.
Ganske vist har jeg kun brugt 16mm varianten men den var der ikke den mindste fejl på.
Den havde endda en finere overflade end det meste jeg har set tidligere.
mvh
Jeg er tidligere sløjdlærer og mener at have set meget spånplade men har svært ved at se den som undermålig.
Ganske vist har jeg kun brugt 16mm varianten men den var der ikke den mindste fejl på.
Den havde endda en finere overflade end det meste jeg har set tidligere.
mvh
Wow, 11 mm... det lyder lidt, synes jeg... Godt nok er kræfterne hovedsageligt vertikale men alligevel...Mr XXX sagde:
Hvis vi ikke taler om pris, men om hvad der er optimalt, hvor ender man så?
Og så er jo "regel-reglen" selvfølgelig.
Mats_o: Din løsning er jo smart, og jeg har været der også, men tænk om 3 år når du skal hænge den der nye smarte dims op, og så går det ikke der, hvor du egentlig vil have den, for der er det kun gips...
Godt nytår for resten, alle!
/Ronnie
Hmm, nu skal vi se... En to tre fire... Mærkeligt! Der var vel ti stykker, da jeg startede båndsaven???
Skal man ikke kigge for meget på prisen, så er det et fremragende stabilt alternativ at sætte gulvspån under gipsen på væggen, det er faktisk ikke SÅ enormt stor forskel i pris sammenlignet med 12 mm krydsfiner, som desuden har den ulempe, at den sjældent er særlig glat, og især ikke den man tilfældigvis har købt på byxxmax, bauhaus m.m. Faktisk har jeg oplevet, at den var så bølget, at den pressede gipsen ovenpå løs!!
Som en parentes kan nævnes, at der findes 22mm pløjet OSB, men den er ca. 3 gange så dyr som 11mm.
Så findes der fiberarmeret 15mm gips, som desuden i brandklassificering skal være lig med dobbelt 13 standardgips, prismæssigt sammenligneligt men med mindre byggetykkelse og mindre arbejde.. (men pokkers så tungt at bære selv :-/ ca 60kg/plade )
Klik her for at svare