Hej,

I vores nybyggeri skal vi have spånplader indenfor gipsen i indervæggene.

Hvor meget last kan man skrue fast i disse? Vil vi undgå plugs og mollys samt søgen efter reglar helt og holdent?

Mvh
Fredrik

Ja du kan glemme plugs osv. Der skal noget ekstremt tungt til, for at du skal behøve at overveje, hvor reglarna sidder. Ikke engang dit nye 50" plasmatv bliver sandsynligvis et problem...

Det skal blive rigtig rart. Er virkelig træt af at ødelægge væggene med Mollys. Desuden skulle det være god lydisolering. Angiveligt bedre end mineraluld.

Mikael_L
Jo på den positive side hører også lydisoleringen. :)
Og følelsen af en meget mere massiv væg, hvis/når du bumper lidt ind i væggen.

Er ikke OSB-plader at foretrække i stedet for spån, pga. pris og bæreevne?
Ulempen er dog de forbandede splinter, fra OSBn. :(

Måske skal du tjekke med Götenehus. Da vi sagde, at vi ville have noget mere stabilt (som råspont) i indervæggene, foreslog de straks spånplade. Vi satte ikke spørgsmålstegn ved det, men måske er det bedre med OSB?

Dette har været oppe mange gange før.....

1.) Plyfa
2.) OSB
3.) Spån (har ifølge mig intet at gøre på væggene og skal muligvis ligge på/under gulvet!)

Rigtige spånplader duger lige så godt som krydsfiner. Der findes desværre meget skod-spån på markedet. Det er dog vigtigt at forbore for at få maksimalt greb/mindst påvirkning i materialet. Har du en 4mm skrue, bor med 2mm bor.
Husk også at lime spånpladen mod reglerne, så får I en rigtig stabil væg. Brug vinterlim.

Spørgsmålet er, hvordan man ved, om man får fin eller grim-spån? Jeg tror ikke, jeg ville kunne se forskellen i hvert fald.

MathiasS sagde:
Spørgsmålet er, hvordan man ved, om man får fin eller grim-spån? Jeg ville nok ikke kunne se forskel, tror jeg.
Det er vel det, der er problemet. Har selv en snedker og hans ven husentreprenøren til hjælp i udvalget, i dette tilfælde Bygg-Elit.
"Meget billigt" kan jo være en ledetråd til, hvordan man undgår grim-spån. ;)

byggmax er grim-spån.

Svært det der med grim og fin. Jeg må holde mig til OSB, som ser ud til at komme fra Ljungbergs, uanset hvor jeg køber den. Næsten.

Sjovt at dette dukkede op (igen...), er selv inde på samme løsning, siden min elskling foreslog, at jeg skal konvertere garagen til værksted. Og eftersom jeg skal lave lidt af hvert i mit legehus, vil jeg have en nogenlunde flam-/brandsikring, altså gips yderst. Tænkte først at bruge spånplade, men hælder nu til OSB, spørgsmålet er bare, hvilken pladetykkelse der kræves. Det handler om hylder og skabe, værktøjstavler mm, der vejer en del, som skal op på væggene. Har nogen et godt tip?
/Ronnie

skulle nok gå på almindelig 11 mm da jeg mistænker, at uklare tykkere plader bliver meget dyrere. Men tjek gerne prisen og læg den på forumet. Kan være sjovt at vide, hvad tykkere osb koster.

Så for de rigtig tunge ting må man finde op reglerne

For som vanligt at være lidt modsat ;) så har jeg kun sat gips, og hvor jeg tænker at hænge ting, tænker jeg at sætte almindelige konsolskenner på lægterne dvs cc60 og så fastgøre indretningen i konsolskennerne i stedet.

Apropos fin og grim...var ude og handle lidt i B****us og skulle bl.a. have nogle plader OSB. Men de var udsolgt og restordre hos deres leverandør, så det ville tage et ukendt antal før de kom ind.

Men de havde 11 mm ukategoriseret byggemultiplex, grim-multiplex med andre ord. Det kunne ses på, at der var mange store knaster og mange plader havde nogle revner i det yderste lag. Men det burde vel være fint at bruge bag gips o.l.? De tog 10:- mindre per plade end de plejer at tage for 11 mm OSB.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.