4,862 læst ·
4 svar
5k læst
4 svar
Skru fast MDF-plader i min hjemmebyggede tv-bænk?
Jeg har nu snedkereret en egen tv-bænkløsning ved hjælp af lidt køkkenskabsstammer fra Ikea. Som dæksider har jeg valgt at købe MDF-plader, som nu er indleveret til lakering. Jeg købte 12 mm tykke mdf'er, som jeg derefter tænkte at fastgøre på oversiden og på siderne af bænken.
Mit spørgsmål er: egner det sig at skrue mdf'er fast på den måde, skruen vil så at sige først gå gennem skabsstammen og derefter ind i mdf'en, så skruerne ikke kan ses på oversiden. Vil det holde, eller vil mdf'en smuldre? Er der brug for en særlig type skrue?
Jeg føler mig en smule ukyndig inden for mdf-området, så al hjælp vil virkelig blive værdsat! Jeg lover at poste billeder af projektet senere.
Mit spørgsmål er: egner det sig at skrue mdf'er fast på den måde, skruen vil så at sige først gå gennem skabsstammen og derefter ind i mdf'en, så skruerne ikke kan ses på oversiden. Vil det holde, eller vil mdf'en smuldre? Er der brug for en særlig type skrue?
Jeg føler mig en smule ukyndig inden for mdf-området, så al hjælp vil virkelig blive værdsat! Jeg lover at poste billeder af projektet senere.
det fungerer rigtig godt, jeg er i gang med det samme, malede dog mdf:n selv når jeg satte dem på plads. Det gælder bare som sagt at finde passende lange skruer.
http://www.minhembio.com/FreSve
http://www.minhembio.com/FreSve
I og med at du har valgt så tynd mdf, ville jeg nok personligt vælge at lime pladerne i stedet for at skrue dem fast. Du har jo kun ca. 9mm at trække skruen i, så hverken spids skrue eller skrue med borespids føles helt perfekt (spids fordi den kan give buler på ydersiden og selvborende fordi selve borespidsen ikke trækker, hvilket giver dig endnu mindre holdbarhed).
Hvis du alligevel vælger at skrue, så sørg for at "skrue med følelse", så du ikke giver den fuld gas med skruemaskinen, for så kan du enten trække skruen igennem mdf'en eller ødelægge mdf'en, så du får omtrent samme holdbarhed, som hvis du havde sømmet med kobbersøm (rundt og blankt).
Hvis du alligevel vælger at skrue, så sørg for at "skrue med følelse", så du ikke giver den fuld gas med skruemaskinen, for så kan du enten trække skruen igennem mdf'en eller ødelægge mdf'en, så du får omtrent samme holdbarhed, som hvis du havde sømmet med kobbersøm (rundt og blankt).
Klik her for at svare