Tænker lidt uden for boksen...

Jeg har en garageindkørsel til kælderen, der ser helt forfærdelig ud. Det er runde sten af forskellige størrelser, der er støbt sammen i et blok. Stenene fungerer også som støttevæg mod græsplænen på begge sider. På sit højeste punkt er muren cirka 1,5m. Muren hælder ud mod siderne, tykkere nederst.

Overvejer om jeg skal forny den og gøre det virkelig enkelt for mig selv. Tænker, at jeg kan opbygge med trykimprægneret træ udenpå muren og så skrue frostfri klinkeplader fast på regelværket. Borer man 6 huller i hver plade og køber nogle pæne skruer og plast/gummiskiver, så burde det kunne sidde.

Alternativet er at finde en slags udendørs-gipsplade og lime pladerne på, men jeg tror ikke rigtig på gips og lim udendørs.

Antager, at jeg også kan bruge stålregler eller aluminiumsprofiler til at skrue pladerne på for at få et materiale, der ikke bevæger sig.

At bygge form og få en betonbil herud er jeg for nærig til, vurderer prisen til omkring 50.000, da jeg bor i Stockholm og her er der overpris på alt.

Dum idé?

Steni terra plader eller lignende sokkelplader kan måske være et alternativ i stedet for klinker?

Har pladerne ingen fæsteoverflade nedenunder, men kun 4 små kontaktflader, vil de nok ikke være særligt holdbare, tror jeg. Hvis du kører imod med trillebøren eller sparker en hård fodbold, så revner det nok ret let. Hvor lang er muren?

ådal ådal sagde:
Har pladerne ingen fæsteoverflade under, kun 4 små kontaktpunkter, vil de nok ikke være særlig holdbare, tror jeg. Hvis du kører ind i det med trillebøren eller sparker en hård fodbold, så revner det nok ret let. Hvor lang er muren?
God pointe, kan evt sætte formplyfa bagved, så får det lidt mere støtte. Muren er 2x6 meter.

Men at bore huller i klinkeplader kan være et rent helvede, hvis det er hårde plader (hvilket frostbestandige har en tendens til at være). At bore 500+ huller bliver dyrt og meget, meget tidskrævende.

Så at sætte dem med fix på en plade, der kan klare det, er nok det bedste.

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L
Puds muren lige og sæt så fliser som vanligt?

Derefter bør du sætte noget, der fungerer lidt som tag for at holde vand væk så godt som muligt, for at undgå frostprængning om vinteren.

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
Præcis, det må være både nemmest og bedst at pudse muren op. Det tager ikke særlig lang tid og bliver godt.

Pudse op er desværre alt for meget arbejde. Muren hælder udad 4dm. Skulle have brug for at bygge en form og få en betonbil her for at fylde op.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.