harry73 harry73 sagde:
I synes at have naboer uden forstand. Hvis de ikke vil tilpasse sig, vil det være svært at tvinge dem til det.
Det, der er vigtigst, er at sikre, at I får så lidt stress som muligt på grund af dette. Læg babyen inde i jeres soveværelse, hvis det hjælper, og prøv derefter at lægge naboproblemet ved siden af jer uden at hidse jer op over det.

Så er der selvfølgelig lidt andre ting, I kan gøre. Kommer bolden ind i jeres have, får de ikke lov at komme ind for at hente den, og der er ingen, der siger, at I skal kaste den over hegnet samme aften – gør I det om morgenen, er det hurtigt nok.
Derudover er det en god idé at vande plænen om aftenen, og det kan ikke altid undgås, at sprederen også spreder på naboens græsplæne. Ikke så sjovt at hoppe på en våd trampolin.
Mine børn vander trampolinen selv, det giver åbenbart bedre spring, så dit tip kan få den modsatte effekt.
 
  • Synes
Mathias Steinmo
  • Laddar…
Fairlane
M Mathias Steinmo sagde:
Børnene har skudt vores anden nabos biler i stykker.
Hvis forældrene ikke indser problemet efter sådanne ting, så er det nok umuligt at få dem til at forstå noget. En politianmeldelse på den selvfølgelig, men det er jo naboen, der gør den, ikke dig.

At optrappe og give igen plejer jeg altid at mene er den forkerte vej at gå, men her ville jeg nok overveje det alligevel, selvfølgelig med lovlige midler.
 
  • Synes
Mathias Steinmo
  • Laddar…
Men en 9 - måneders baby, der vågner af barneskrig? Er I sikre på, at det er skrigene, der vækker barnet. De 9 måneders børn, jeg har omgåtts med, kan sove gennem de mest i lydvejen, men vågner af mange andre årsager.
 
T topmount sagde:
Men en 9-måneders baby der vågner af børneskrig? Er I sikre på, at det er skrigene, der vækker barnet. De 9-måneders børn, jeg har været sammen med, kan sove gennem det meste af lyde, men vågner af mange andre grunde.
Når børnene er ude, og vi skal få hende til at sove, slår hun øjnene op, så snart børnene på ca. 6 personer på en trampolin skriger.
Vi har i visse tilfælde været nødt til at sove med vores datter i gangen udenfor soveværelset.
 

Bedste svar

M Mathias Steinmo sagde:
Vi har även tänkt på väggabsorbenter för att få bort de klara höga ljuden lite.
Nej nej nej, det er spildte penge! Väggabsorbenter dæmper det lyd som allerede findes inde i et rum, men de isolerar ikke mod det lyd som findes udenfor det.

Ved alle lydproblemer er det meget vigtigt først at forstå denne forskel mellem lyddæmpning og lydisolering. Tænk sådan her. På din bil har du en lyddæmpere, den dæmper det lyd som din bil producerer, og når du er ude og køre så hører du ikke særlig meget af det. Men hvis det kommer en bil med ødelagt lyddæmper så hører du den alligevel, da er det kun lydisoleringen i døre og karrosseri i din egen bil som holder lyden ude.

Når man så skal lydisolere må man stoppe både luftlyd og stømlyd. Luftlyd er den som vi hører gennem at lydbølgerne forplanter sig i luften, og sætter denne i bevægelse på en sådan måde at vores ører kan opfatte den. Stømlyd derimod er når lydbølgerne forplanter sig gennem andre materialer end luft, fx stommen i dit hus. Da sætter de dette materiale i bevægelse på samme måde, hvorefter materialet derefter sætter luften i dit hus i bevægelse så at dine ører hører det. Det her er meget sværere at få stoppet, for på nogen måde må du enten få materialerne til at stoppe med at vibrere (hvilket i praksis er ret umuligt) eller forhindre deres vibrationer fra at blive til lydbølger i luften inde i dit hus.

En klassisk metode er at isolere væggene på følgende måde:
1. Nogen cm luftspalte mellem eksisterende væg og ny isolering (for at bryde stømlyd).
2. Reglar af stål (for at mindske stømlydene; træ spreder stømlyd bedre).
3. Tykt med isolering i flere lag med overlappende samlinger.
4. To lag gipsplader med overlappende samlinger.

Man bør dog tænke på at det ikke kun er vægge som kan opføre sig på den måde. Al materie kan på en eller anden måde fås til at vibrere på en sådan måde. Det kan fx være stømlyd som spredes via gulv eller loft. Disse er betydeligt sværere at få bugt med. Eftersom huset er fra 70'erne og spreder så høje frekvenser som børneskrig gætter jeg på at I har stamme i beton, så at hele huset bliver en eneste stor resonansboks.

Vinduerne har vi allerede snakket om, men der findes også lydisolerende glas som er ret effektive (det har vi). Almindelige termoruder er jo som en åben dør i lydhenséende, men det havde I jo ikke.

Men derefter kommer det her med bølgeudbredelse i spalter. Enkelt sagt: hvis du har den mindste sprække i den totale isolering kan du lige så godt lave hul på det hele. Et nøglehul eller en utæt karm er nok til at forringe lydisoleringen. Som andre har påpeget så er ventilationssystemer almindelige syndere. Sæt øret tæt på og lyt! Ofte bliver den lyd desuden forstærket af selve ventilationskanalen, som fungerer som en trompet.

Men sætter man ventilationskanalen til får man selvfølgelig andre problemer, så her bliver det desværre til at gå på kompromis. Det siges at det er muligt at bygge lyddæmpede ventilationskanaler, men jeg har aldrig testet det.

Til slut, en anden variant: Der findes høreværn (kåber) for børn. Vænner man børnene til at sove med sådanne på er meget vundet også senere i alderen når man havner i andre støjende miljøer.

Som forælder kan jeg også tilføje at det ER muligt at vænne børnene til at sove også når der er lyd og bevægelse omkring dem. Også dette har de gavn af senere i livet.
 
  • Synes
Mathias Steinmo og 1 anden
  • Laddar…
Måske kan man høre, om flere naboer oplever dette som et problem. Vi havde noget lignende med børn, der hoppede på trampolin hele natten forrige sommer (vores børn måtte flytte soveværelse til den anden side af huset, men det hjalp kun lidt, da trampolinbørnene begyndte at sparke bold og skrige på den anden side af huset). Da flere naboer talte med dem (separat), indså de, at det ikke kun var én nabo, der var overfølsom, og denne sommer er det indtil videre stille.
 
  • Synes
Mathias Steinmo og 1 anden
  • Laddar…
Et tip med småbørn er at have noget lyd allerede i deres værelse. En spotifyliste med godnatsange/rolige sange, der spiller. Hvis rummet er helt stille, og børnene udenfor laver lyde, kan de lyde være problematiske for dine børn, der ellers har det helt stille i rummet. En rolig sang kan dæmpe børnene lyde udenfor. Sådan gør vi herhjemme, når vi ser TV. eksplosioner og skidt i film kan komme pludseligt. så fungerer rolig musik godt hos vores datter, som ikke vågner af støjen fra TV'et.
 
  • Synes
JohanLun og 3 andre
  • Laddar…
Jeg ville nok have skåret i stykker trampolinen om natten, når naboerne sover. Måske bliver det indlysende, at du har gjort det, men de har faktisk ingen beviser for det. Køber de en ny, skærer jeg den også i stykker.
 
  • Vred
  • Synes
Robert63 og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.