Skal bygge brændeskjul, 6 x 4 meter stor.
På begge langsider vil jeg have det helt åbent, så man kan laste ind fra den ene side og tage det tørreste ud på den anden. Problemet bliver nu at få det hele stabilt, da det i praksis ikke går at sætte skråstivere ind, som ville gøre ind- og udtagning af brændet besværligt. Såg nogen variant, hvor man satte kryds i overkanten, men jeg undrer hvor meget gavn disse kryds egentlig gør for stabiliteten. Hjælper det? I kortsiderne bliver der skråstivere, men de hjælper jo ikke på langsiderne.
Eller hvordan skal jeg gøre?

• Diagram af vedbod med kryds i overkanten for stabilitet, viser tre sektioner med åbne langside adgangsveje.
Hvordan mener du i overkant? I overkant på langsiderne? Så længe du ikke vil have åbent hele vejen op til tagfoden/hammerbandet, men kan forestille dig at trække stræberne lidt ned, så hjælper det til.

Gør du ifølge din skitse, så fungerer det. Sørg bare for at fastgøre meget solidt i hamamrbandet og strække stræberne ordentligt.

OK, tak!
Men hvordan fæster man ekstra solidt?
Noget specielt måde som plejer at blive mere solidt end andet?
Og skal jeg have samme konstruktion på bagsiden som jo også skal være åben, eller er det nok at have den på forsiden?
Bagsiden kommer til at være lavere og med en sådan konstruktion vil indgangshøjden blive lidt lav, hvis jeg skal have kryds øverst.

Jeg har ikke tænkt alt for dybt, men hvis du helkoter bagsiden med fx en stående indfældet 2X6 direkte under hammerbåndet, bør det blive nogenlunde stift. Især hvis du laver stolperne af fx 2 sammenpigtede 45X95.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.