Hej,

Jeg er i gang med at montere nye vindueskarme. Da vi fjernede de gamle, bemærkede vi, at der på stenene under karmene var lagt mørtel i samme hældning som karmene (billede 1). "Det var jo snedigt," tænkte jeg, da det giver mindre plads for vejr og vind at komme ind.

Desværre kan man også se mit problem på samme billede. Det er for trangt til vindueskarmene, da de nye vinduer er kommet lidt lavere. Da jeg forsøgte at hugge lidt af, faldt mørtlen af i store stykker, så det endte med, at jeg huggede det hele væk (se billede 2). Der ses en del mørtel, hvor der egentlig burde være en luftspalte...

Nogle spørgsmål:

1. Er det almindeligt at gøre sådan, altså lægge skrånende mørtel på stenene?

2. Kan jeg med god samvittighed hugge mørtlen væk omkring de andre vinduer og bare montere karmene?

Mvh. Robert

• Billede af vindueskarm med stenmur under, hvor fugearbejde er synligt i samme hældning som det fjernede vinduesblek, viser tæt installation.
  • Billede af en vindueskarm med fjernet puds og sten synlige under et vindue, hvor der tidligere var skrå pudsning for at passe til vinduesblekken.
Jeg kan ikke se, at du har noget alternativ... En vindueskarm skal jo på, ellers kommer vandskaden som på bestilling...

/V

Staffans2000
Spørgsmål 2: Ja for pokker!
Sæt i gang.
Det ser ud som om vindueskarmen kommer til at ligge tæt op ad teglstenene, og så får du ikke plads til noget mørtel hvad som helst.
et hus er ikke vandtæt som en ubåd. Så længe det er tæt oppefra og skråt oppefra, så er alt fryd og gammen!

Godt. Jeg har gået løs med huggmejseln som en tosset hele dagen. Nu sidder i hvert fald blecken på plads. Bare foder osv. tilbage... Tak for svarene!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.