Hej,

Jeg har bygget en lille brændeovn i køkkenet (Scanspis). Med en røgkanal bagpå, som i vinkel forbinder til skorstenen. Alt er tæt og klart. Så kom skorstensfejeren og påpegede følgende:
- Utæt røgkanal: Forventet da den ikke har været brugt i 15 år. Så der indsætter jeg et indsatsrør, med topfoder, bundkegle, murer med C-mørtel, fylder med vermiculit og tester med en lille røgpatron: Fine an dandy :)
- Manglende Ildstedsplade: Ingen problemer, bestiller en glasplade hos glarmesteren med de rette mål.
- Manglende tagstige & glidesikring: Ingen problemer, det monterer jeg.
- Køkkenskab/tagtilslutning tæt på skorstenen: Vent nu... 150 cm oppe fra ildstedet sidder en konsol i træ, der slutter an til skorstenen. (pænt lavet, hvis jeg selv skal sige det). Men kan det være et problem? Hele bjælkelaget sidder jo tæt op ad skorstenen og også det indvendige loft, som er træpanel...

Så hvad skal jeg gøre?
Er jeg nødt til at rette det eller satse på, at den næste (en anden) skorstensfejer ikke bekymrer sig / overser det?
Hvis jeg skal rette det:
- Hvor langt er sikkerhedsafstanden?
- Hvad regnes som ildfast materiale mellem bjælken og soklen?

Lidt rådvild....

PS et lille ekstra spørgsmål: skal jeg have en fejeluge? Der er en luge i vinklen på røret, hvor man kan føre en støvsugerslange ind, men man kan ikke lave en okulær inspektion ind i røret, da det sidder trængt... DS

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.