Hej, hvordan laver man hul i skorstensmuren gennem puds og mursten for at kunne indsætte brændeovn eller rør, der skal tilsluttes røgrør, der findes i skorstensmuren. Jeg har haft skorstensfejeren hos mig, og han har godkendt rørene og sagde, at der ikke var nogen problemer. Dog fik jeg en dårlig tegning af, hvordan det ser ud i skorstensmuren. Der er 4 skakte, og jeg ved omtrent, hvilken skakt jeg skal bruge. Der er stadig en gammel kedel, der vejer en hel del og ikke kan fjernes fra kælderen. Der kan man se, hvor røret er tilkoblet, det er næsten midt i skorstensmuren.
Er der noget andet, jeg skal overveje?
Jeg skal sætte dekorationsmursten omkring skorstensmuren og vil lave hullet før dette. Skorstensmuren er fra 1937, og der skal ikke bankes nogen mursten frem. Tak for hjælpen.

Fulkemisten
Man plejer at skulle lave et større hul, som man kan arbejde igennem og derefter mure det igen. Hvis det er et eksisterende gammelt røgrør, du skal koble dig på, vil det nok være nødvendigt at save det over og derefter håbe på, at der findes krumning og stos i den rette dimension tilgængelig. Ellers kan man bruge en almindelig hel eller halvstenskanal som røggang. Det er jo muligt, at den kanal, du har tænkt dig at bruge, er sådan en. I så fald er det tilstrækkeligt med en indmuringsstos, hvis kanalen er tæt, ellers er indsatsrør/slange eller glide-lukning de tætningsalternativer, man har. Husk at sætte tilslutningen til brændeovnen i præcis den rette højde for dit fabrikat/model og tage højde for tykkelsen på eventuelt gulvbeskyttelse. Tag også højde for tykkelsen på din dekorsten, så stosen stikker tilstrækkeligt ud. Skorstensfejeren skal vel komme forbi og trykprøve en gang til, når brændeovnen er installeret, inden man må tænde op i den?

• Synes
ninhuo
  • Laddar…
Tak så meget for hjælpen. Så skal vi først beslutte, hvilken kamin vi skal have, ellers kan det blive mærkeligt og forkert at lave et hul, der måske er i den forkerte højde i forhold til kaminens tilslutningsrør.

Fulkemisten Fulkemisten sagde:
Man plejer at lave et større hul, som man kan arbejde igennem og derefter mure det igen. Hvis det er et eksisterende gammelt røgør, du skal koble dig på, så bliver det vel at save det af og derefter håbe på, der findes krumning og studs i rigtig dimension at få fat i.
Ellers kan man bruge en almindelig hel- eller halvstenskanal som røggang. Det er jo muligt, at den kanal, du tænkt at bruge, er sådan en. I så fald rækker det jo med en indmurningsstuds, hvis kanalen er tæt, ellers er indsatsrør/slange eller glidestøbning de tætningsalternativer, man har.
Husk at sætte tilslutningen til ovnen i præcis den rigtige højde til dit fabrikat/model og beregn tykkelsen på eventuelt gulvbeskyttelse. Beregn også tykkelsen på din dekorationssten, så stussen stikker ud tilstrækkeligt.
Skorstensfejeren skal vel forbi og trykprøve en gang til, når ovnen er installeret, før man må fyre i den?
Skal jeg bare hugge mig igennem murstenene eller måske bore med noget lidt forsigtigt, så det kan lette arbejdet? Nina

Jeg havde en firma, som installerede brændeovnen, og de borede et stort hul med en slags hulsav i vores skorsten. Passende stort til at få røret ind med forsegling rundt. Da de var kommet et stykke ind, gik de over til at bore med maskine. Det blev meget pænt. Det var helt klart værd nogle tusindlapper at få det gjort af en professionel.

• Synes
ninhuo
  • Laddar…
Claes Sörmland
N ninhuo sagde:
Skal jeg bare hakke mig gennem mursten eller måske bore med noget lidt forsigtigt, så det kan lette arbejdet? Nina
Dette er enkelt. Tegn det hul, du vil lave. Investér i en 6-8 mm bore til sten/mursten, men køb en lang én. Bor så tæt du kan rundt om hullet, brug ikke slagfunktion, kun rotation. Hug åbningen op mellem hullerne med en mejsel og en hammer. Rengør og støvsug grundigt!

For indmuring af studsen, væd murstenen i hullet og mur ind med f.eks. leremørtel (tåler varme og bevægelse), kalkmørtel (tåler varme dårligere, men tåler bevægelse), ildfast mørtel (tåler varme, men ikke bevægelse) eller i værste fald C-mørtel (tåler varme og bevægelse dårligt). Studsen skal gå hele vejen ind til røggangen. Skal du tilslutte et indsatsrør, sørg for, at der ikke opstår blindgange eller skarpe kanter, der forhindrer skorstensfejningen.

Sikre dig, at din studs tilslutter til røggangen i bunden, eller hvis kanalen fortsætter blindt nedad, at der findes en gastæt sotluge nederst. Hvis der er en blindgang i røggangen under tilslutningen, kan den fyldes med mursten/Leca/grus og mørtel i bunden.

• Synes
ninhuo og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.