17,271 læst ·
37 svar
17k læst
37 svar
Skorsten, dampspærre og håndværker...
Vil du være venlig og linke til en side, hvor det fremgår tydeligt, at det er ok?Thomas Lundquist sagde:
Tak.
http://blogg.byggkonsult.name/#post19
Senest redigeret:
Thomas Lundquist
Banlyst
· Stockholm
· 745 indlæg
Thomas Lundquist
Banlyst
- Stockholm
- 745 indlæg
Da jeg uddannede mig til at blive lösullinstallatör (ekofiber) så var jeg i Borås en dag. Debatten der handlede kun om, at sølvtejp var det eneste produkt til at genoprette en skade på dampspærre. Men allerede da havde Ekofiber udviklet en klisterlap, som var godkendt af SP. I dag må der findes masser af produkter.BigGitt sagde:
Jeg kan sikkert fremlægge fakta, der taler til min fordel, men i dette tilfælde synes jeg, at du skal fremlægge fakta først.
Er det dig, der er Ingenia?
Nej. Ingen Ingenia.
Og kun hjemmekyndige. Som har læst et antal tråde og også talt med bl.a. 3M.
Kan bare skrive, at der er delte meninger om sølv-tape. Mens alle er enige om, at særlige tape-produkter tilpasset netop PE-folien/ formålet, altid er det rette.
Hvorfor tage chancer?
Ok. Den tape koster op til 300/rulle, men så ved man, at den holder i 50 år, og at limen ikke opløser folien.
Disse produkter er ikke engang 10 år gamle. Det ved du selv. Producenterne kalder dog disse for "aldersbestandige". Således kan man gå videre med spørgsmålet om typ 20 år, hvis det viser sig at være løgn. Med silvertapen er man låst i spørgsmålet.
Opdaterer nu efter weekenden... brugte gårsdagen på at rive den ikke tætte og ikke godkendte sølvtape væk og erstattede med omtrent en rulle aldersbestandig tape. Tape som jeg i øvrigt lagde frem til håndværkerne, men som de tilsyneladende ikke ønskede at bruge... derefter måtte jeg bruge fuge-skum, byggesilikone, brandmåtte og brandstop...og forsigtigt sørge for ikke at være nærmere med ikke varmebestandige materialer end 50mm fra skorstenen... fik det tæt nok så det ikke trækker luft direkte igennem... diffusionstæt blev det næppe. Takker guderne for at jeg har undertryksventilation i huset...
I betragtning af hvor klodset blikkenslagerarbejde og total uvidenhed om dampspærre installatørerne havde, så bliver det interessant at se om skorstensfejeren godkender det hele...
I betragtning af hvor klodset blikkenslagerarbejde og total uvidenhed om dampspærre installatørerne havde, så bliver det interessant at se om skorstensfejeren godkender det hele...
Du har ikke et billede af, hvordan det ser ud hos dig? Jeg tror ikke, det skal løbe ind vand nogen steder faktisk, det overlapper overalt...men det ser for *** ud. Men præciser gerne hvilke detaljer, du ser som forkerte, udover det jeg selv har bemærket.meckis sagde:
Tak!
tjek monteringsinstruktionerne her:
http://www.schiedel.se/fileadmin/data/sweden/pdf/Monteringsinstruktion_-_Fyrkantig_huv.pdf
er det denne huven?
overbeslaget skal jo sidde indenfor kappepakken.
forvist så findes der et underbeslag, som skal tætne med, men det ser ud som en 3åring har monteret det.
http://www.schiedel.se/fileadmin/data/sweden/pdf/Monteringsinstruktion_-_Fyrkantig_huv.pdf
er det denne huven?
overbeslaget skal jo sidde indenfor kappepakken.
forvist så findes der et underbeslag, som skal tætne med, men det ser ud som en 3åring har monteret det.
Ah...du så forkert...overbeslaget sidder jo indenfor kappepakken, det du ser er planpladen, der skal forbinde ned fra kippen til overbeslaget (Korrugeret pladtag).. ser at det ser ud som overbeslaget nu ja.. det er klippet i samme form, eftersom tanken jo er at det skal forbinde pænt mod kappepakken. Hvilket det ikke gør...
