17,271 læst ·
37 svar
17k læst
37 svar
Skorsten, dampspærre og håndværker...
Nå...jeg vil prøve at undgå at beklage mig over håndværkere...men jeg kunne godt bruge lidt sparring fra forummet her. Sagen er følgende:
Fik i dag en brændeovn med tilhørende Schiedel-skakt installeret...og eftersom jeg har bygget hele huset selv fra bunden, vil man jo gerne sikre sig, at det bliver gjort rigtigt, så jeg arbejdede hjemmefra og observerede installationen. Vi har åbent til kip, og 40 cm isolering i taget og en supernøje monteret dampspærre. I hullet i taget, hvor skorstenen skal op, havde jeg forberedt alting, så det kun var den ubrudte dampspærre tilbage, underbeslaget til skorstenshætten monterede jeg samtidig med, at jeg lagde metaltaget og dækkede det med byggeplast...
Da ovnfolkene begynder at montere skorstenen og skal gennem dampspærren, ser jeg, hvordan de skærer al plastikken op lige langs kanten af hullet, jeg havde lavet, og jeg undrer mig lidt forsigtigt over, hvordan de havde tænkt sig at fæstne dampspærren mod skorstenen.....jeg som har læst instruktionsmanualerne ved jo, at der findes en gummimanchet, der skal på skorstenen og derefter tapes fast mod plastikken...men håndværkerne beroliger mig og siger, at de monterer det til sidst...
For at gøre en lang historie kort, må jeg stoppe dem, da de er ved at fastgøre dækningspladen mod indertaget og påstår, at det skal "være tæt". Jeg ringer til chefen for firmaet, som i princippet skælder mig ud(!) for at beskylde hans folk for ikke at vide, hvad de laver...og at "Sådan har vi aldrig gjort".
Jeg ringer til Schiedel support og får bekræftet, at det er som jeg siger, men at de ikke leverer gummimanchetten som standard i deres pakker uden det er et tilbehør til moderne huse.
Det ender med, at jeg bliver enig med firmaet om, at de får komme tilbage i morgen og montere det hele færdigt, med eftermonteret gummimanchet...som stadig bliver betvivlet, men jeg betaler...
Nu undrer jeg mig over, om det er håndværkerstandard ikke at tætte dampspærren på en ordentlig måde, om uddannelsesniveauet i grundlæggende byggekunskab generelt mangler...og om den eneste måde at få nogen søvn på er at forblive uvidende og simpelthen holde sig væk, når man har håndværkere på plads...??
Fik i dag en brændeovn med tilhørende Schiedel-skakt installeret...og eftersom jeg har bygget hele huset selv fra bunden, vil man jo gerne sikre sig, at det bliver gjort rigtigt, så jeg arbejdede hjemmefra og observerede installationen. Vi har åbent til kip, og 40 cm isolering i taget og en supernøje monteret dampspærre. I hullet i taget, hvor skorstenen skal op, havde jeg forberedt alting, så det kun var den ubrudte dampspærre tilbage, underbeslaget til skorstenshætten monterede jeg samtidig med, at jeg lagde metaltaget og dækkede det med byggeplast...
Da ovnfolkene begynder at montere skorstenen og skal gennem dampspærren, ser jeg, hvordan de skærer al plastikken op lige langs kanten af hullet, jeg havde lavet, og jeg undrer mig lidt forsigtigt over, hvordan de havde tænkt sig at fæstne dampspærren mod skorstenen.....jeg som har læst instruktionsmanualerne ved jo, at der findes en gummimanchet, der skal på skorstenen og derefter tapes fast mod plastikken...men håndværkerne beroliger mig og siger, at de monterer det til sidst...
For at gøre en lang historie kort, må jeg stoppe dem, da de er ved at fastgøre dækningspladen mod indertaget og påstår, at det skal "være tæt". Jeg ringer til chefen for firmaet, som i princippet skælder mig ud(!) for at beskylde hans folk for ikke at vide, hvad de laver...og at "Sådan har vi aldrig gjort".
Jeg ringer til Schiedel support og får bekræftet, at det er som jeg siger, men at de ikke leverer gummimanchetten som standard i deres pakker uden det er et tilbehør til moderne huse.
Det ender med, at jeg bliver enig med firmaet om, at de får komme tilbage i morgen og montere det hele færdigt, med eftermonteret gummimanchet...som stadig bliver betvivlet, men jeg betaler...
Nu undrer jeg mig over, om det er håndværkerstandard ikke at tætte dampspærren på en ordentlig måde, om uddannelsesniveauet i grundlæggende byggekunskab generelt mangler...og om den eneste måde at få nogen søvn på er at forblive uvidende og simpelthen holde sig væk, når man har håndværkere på plads...??
Hvad regner Schiedel med for temperatur på skorstens yderside? Jeg antager, at det er en historie i dobbeltkappet rustfrit stål med 5 cm isolering. Sidder gummitætningen direkte mod skorstensvæggen, eller findes der en pladekrave, som gummitætningen limes mod?
Ja til selve dit spørgsmål kan jeg bare svare:Forbo sagde:Nu undrar jeg jo om det er håndværkerstandard ikke at tætne dampspærren på en fornuftig måde, om uddannelsesniveauet i grundlæggende bygningskundskab mangler generelt set...og om den eneste måde at få nogen søvn er at forblive uvidende og simpelthen holde sig væk hjemmefra, når man har håndværkere på stedet...??
Ved ikke
Ved ikke
Ved ikke
Men jeg gør alt det der arbejde selv, og tror, at jeg ser flere grunde til dette end ren nærighed.
Mikael_L sagde:
Ja, det var jo et retorisk spørgsmål egentlig. Jeg gør også alt selv, men i dette tilfælde følte jeg at jeg ikke havde tid, og at det kunne være en god idé forsikringsmæssigt at have et firma, der installerede det hele. Desværre var jeg allerede fra starten indstillet på, at de sandsynligvis ville sjuske med det... De noget sure håndværkere ringede netop og meddelte, at de var færdige... og at de har efterladt loftet åbent som jeg sagde, så jeg kan inspicere...
At de så har sat rustfri bondeskruer i de sorte plader på taget i stedet for matchende sorte og ridset gulvpladen er jo sådan noget man må regne med, når man hyrer folk som ikke gør det for sig selv...
For ikke at være helt negativ, så er jeg ekstremt tilfreds med elektrikeren vi har... tænker selv, kommer med forslag, og er opdateret på produkter og brancheregler. (Så at han også perforerede dampspærren med for lange skruer et sted er tilgiveligt
Ja alle kan jo lave fejl, det er jo ikke noget at brokke sig over.
Jeg har selv måtte reparere både dampspærre og vindbeskyttelse både her og der, når jeg har kludret, f.eks. tabt et værktøj eller en planke.
For ikke at tale om kantstødte plader osv.
Men at bevidst gøre fejl, at skjule når man har kvajet sig eller ikke at kunne grundlæggende ting føles jo svært at overse.
Jeg har selv måtte reparere både dampspærre og vindbeskyttelse både her og der, når jeg har kludret, f.eks. tabt et værktøj eller en planke.
For ikke at tale om kantstødte plader osv.
Men at bevidst gøre fejl, at skjule når man har kvajet sig eller ikke at kunne grundlæggende ting føles jo svært at overse.
Da jeg satte en lignende metalskorsten op for første gang, vidste jeg heller ikke, hvordan man skulle gøre. Men da der var en instruktion vedlagt, fulgte jeg den, og der blev det blandt andet beskrevet netop, hvordan man gjorde med dampspærren.
Så hvis jeg som alene, amatør og førstegangsbygger kan klare at bygge skorstenen korrekt, så må selvfølgelig en hel gruppe erfarne fagfolk kunne klare det mindst lige så godt. Alt andet er urimeligt.
Så hvis jeg som alene, amatør og førstegangsbygger kan klare at bygge skorstenen korrekt, så må selvfølgelig en hel gruppe erfarne fagfolk kunne klare det mindst lige så godt. Alt andet er urimeligt.
Havde lignende problemer, da vi byggede nyt, at dampspærren var beskadiget på prefabelement, og at elektrikerne skar op i spærren uden at forsegle. Visse dele så vi og påpegede, da de satte igen med gips uden at udbedre, og på reaktionen fra håndværkerne virkede det som om, de var helt bevidste om, at det ikke var OK, så ville jeg gætte, at det er en kombination af uvidenhed, sjusk og bevidst fusk. Da vi senere oplevede, at det var koldt i yderhjørner, udførte vi en termografering, hvilket viste et ret skræmmende resultat. Det viste sort på hvidt, at man ikke havde sørget for at få det tæt mellem prefabelementerne, og det var ikke enkeltstående fejl, men hvert rum havde flere anmærkninger.
Jeg er enig med TS i, at det er tricky, at visse håndværkere åbenbart ikke har styr på, at dampspærren skal tætnes i samlinger og ved hulltagning, eller om det simpelthen handler om bevidst sjusk.
Jeg er enig med TS i, at det er tricky, at visse håndværkere åbenbart ikke har styr på, at dampspærren skal tætnes i samlinger og ved hulltagning, eller om det simpelthen handler om bevidst sjusk.
Hør til sagen, at jeg meget nøje specificerede min bestilling..."Tætning af dampspærre"..dobbeltcheckede min mail her..
I dag har de været hjemme og ordnet det sidste...nogle skønne billeder her:
Den tætnede dampspærre...med sølvtape, opklippet gummimanchet...og det var nok at holde hånden nedenunder for at mærke trækket...bliver nødt til at købe brandfuge i morgen og lave det hele om...
Så har vi billeder af dækspladen, som de åbenbart målte forkert.... og i går så jeg, at de brugte rustfri gårdskruer på sort...tænkte, at jeg kunne hoppe op og male dem med lidt tagmaling, jeg har...men næh...klant****** "malede" skruvhovederne med noget klister...sort silikone?
Jeg vil lægge en "advarsel for", men vil give chefen hos firmaet en chance for at gøre det rigtigt først.
I dag har de været hjemme og ordnet det sidste...nogle skønne billeder her:
Den tætnede dampspærre...med sølvtape, opklippet gummimanchet...og det var nok at holde hånden nedenunder for at mærke trækket...bliver nødt til at købe brandfuge i morgen og lave det hele om...
Så har vi billeder af dækspladen, som de åbenbart målte forkert.... og i går så jeg, at de brugte rustfri gårdskruer på sort...tænkte, at jeg kunne hoppe op og male dem med lidt tagmaling, jeg har...men næh...klant****** "malede" skruvhovederne med noget klister...sort silikone?
Jeg vil lægge en "advarsel for", men vil give chefen hos firmaet en chance for at gøre det rigtigt først.
Senest redigeret:



