Vi besluttede os for at rive panelet, som skorstenen var beklædt med, af, før vi lægger gulv, for senere at installere brændeovn i den. Ifølge skorstensfejeren var det i orden at tilslutte den til den gamle "oljepannerøret" efter en glatstøbning. Nu opdagede vi dog, at der på skorstenen er et gammelt stykke af en murstensvæg, hvor en bærende jernbjælke hviler.
Det ser temmelig ustabilt ud, da den ser ud til at hvile på en mursten, der er kilet fast for "ekstra stabilitet". Værd at nævne er, at murstensvæggen smuldrer ret let. Bør vi være bekymrede? Er det en stor procedure at mure dette om?
*rediger* Det turkise er altså selve skorstenen på den ene side, på den anden side kan man ikke se sprækken mellem væg og skorsten

001.jpg
002.jpg

Ved ikke om det er så farligt, men personligt ville jeg nok prøve at få det ordnet, ikke noget jeg ville turde gøre selv.

Formentlig er det en ret enkel operation, men jeg antager, at man midlertidigt må understøtte bjælken, mens man murer om støtten. Spørgsmålet er så, om der er noget, der kan modstå en støtte under bjælken. Afhænger selvfølgelig af, om der er nogen specielt stor last på bjælken.

Lyder betryggende :) Åbningen som bjælken ligger over er cirka 4 meter, og den er støttet i midten af en "järnstång/pelare". Hvor lang selve bjælken er, ved jeg ikke, men det burde ikke være noget problem at støtte den sidste del midlertidigt. Må lige høre med murere, hvad de vil have for festen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.