Hej!
Jeg er i gang med at renovere gangen i min lejlighed og opdager hele tiden undervejs ting, jeg skal tænke på, som det sig hør og bør for en nybegynder.

Nu er tapeterne revet ned, huller spartlede og væggene slebet, men jeg indser, at de meget gamle kabler, der sidder udenpå, bliver svære at sparkle/male under. De er virkelig grimme, og jeg vil gerne skjule dem. Jeg læste et sted, at man kan fuge dem ind, men:

1. Hvordan gør jeg, og hvad indebærer det at fuge ind?
2. Kablerne er antageligvis meget gamle, er det noget, jeg skal tage med i beregningen? 3. Findes der en anden måde end fugning, der kan fungere?

Sender med et billede, hvis det kan hjælpe.
Taknemmelig for svar!! :love: Gammel væg med synlige ledninger lagt langs et hjørne i et rum med skrabet og revnet maling.

Der findes såkaldte kabelkanaler i plastik, ikke så sexet flotte men gør jobbet nemt for dig.

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Der findes såkaldte kabelkanaler i plast, ikke så sexet flotte men gør arbejdet enkelt for dig.
Googlet og det ville garanteret gøre det 100 gange pænere end nu i hvert fald! Virker enklere end at fuge også (som jeg stadig ikke helt ved, hvad det indebærer eller hvordan det bliver)

Fugning kommer ikke blive pænt, for grove kabler.

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Fogning kommer ikke blive pænt, for grove kabler.
Held i uheld da for det virker mere besværligt end kabelkanaler

At det ser ud som det gør på billedet, skyldes nok en sjusket (billig) elektrikerindsats langs vejen, hvor man bare har lagt kablet på ydersiden uden at forsøge at løse det med eksisterende kabelkanaler, eller ved at skabe nye. Det skal indrømmes, at det kan blive omstændigt at lave pæne løsninger, hvis man trækker nye kabler, når vægbeklædning osv. allerede er på plads, men også at det ofte egentlig er enklere, end hvad nogle vil indrømme. På småjob er den faste del af gebyret ofte vigtigere, og elektrikeren tjener mere på at udføre jobbet så hurtigt som muligt, og de skal jo også få det til at løbe rundt for at dække deres udgifter.

* Hvad min erfaring med at have hyret elektrikere siger, er at en god en, i din situation, ofte integrerer nye kabelføringer i væggen, dvs. laver et spor i væggen, hvor kablet forsænkes, hvilket man så spartler over. Det afhænger af, hvilken type væg man har, men oftest kan man ret enkelt hugge et spor med kniv eller lignende.

Derudover er det sandsynligvis sådan, at der findes bestemmelser for, hvordan sådan et arbejde skal udføres, og især med hvilken type udstyr der skal anvendes, dvs. typen af kabel, eventuelt beskyttelsesrør til kabel, osv. Det er sådan noget, den gode elektriker ved, og med hvilket hun eller han så kan foreslå en pæn, men omkostningseffektiv løsning. Selv ved jeg ikke hvor mange af sådanne bestemmelser der findes, eller ikke findes, så det ville jeg helt sikkert tjekke med elektriker. Jeg er dog typen, der vælger at betale/arbejde ekstra for at få pæne, langsigtede løsninger....Det er ikke altid rigtigt for alle.

• Synes
Husmysmusen
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.