Hej!
Jeg er i gang med at trække nye vandledninger til et toilet.
Dette medfører, at nogle gamle rør nu stikker op gennem gulvet.
Gammelt rør stikker op fra flisegulv i badeværelse, med væg i baggrunden. Røret skal håndteres og afsluttes på en pæn måde. To vandrør stikker op gennem flisegulvet i et badeværelse. Rørene virker slidte med synlig rust og korrosion, omgivet af lysegrønne vægfliser.

Hvordan skal / kan disse håndteres på bedste måde?
At lade dem stå uden handling - ikke så rart.
At bare save dem af i niveau med gulvet tror jeg heller ikke bliver så pænt eller godt.
Jeg vil gerne tætne hullet med noget "diskret" eller pænt.

Hvilke alternativer findes?

Klip langs gulvet og dæk til?

Dække med hvad?
(overvejede forskellige skruer, men ved ikke om de vil sidde/fungere)
Vognbolt / Dækningsbrik / Sporhoved skrue
Vognbolt med rund hoved og gevindet skaft. Sæt af metaltoppe og skiver til afdækning, mulige løsninger til projektet nævnt i indlægget, forhindrer let vandindtrængning. Spårskruv af metal med fladt hoved, set fra siden.

Derefter er det nok godt, hvis vand ikke for let kan løbe ned i røret?

Et stykke klinker/kakel

Jeg har ingen "bit" af det eksisterende gulv.
At fremstille et så lille passende stykke af andet flise - Er det overhovedet muligt?
Men ikke helt forkert idé - hvis det var muligt

A Albireo sagde:
Jeg har ingen "bit" af det eksisterende gulv.
At fremstille en så lille passende bit af andet flise - Er det endda muligt?
Men ikke helt forkert idé - hvis det var muligt
Køb en lignende og sav til i passende størrelse

"Sav"...? (med hvad?)
Hvordan håndteres kakel?

Med en flisesav eller kap. Google. Koster nogle hundrede kr.

A Albireo sagde:
"Sav"...? (med hvad?)
Hvordan håndteres fliser?
Hej Albeiro! Kobber er blødt, som nogen nævnte. Der er særlige værktøj til skæring, ser ud som små pizzaknive. Men en almindelig bøjlesav er fin. Husk at efterlade et stykke af rørerne, så du kan sætte propperne tilbage på enderne. For du vil vel ikke have skjulte rør i gulvet? Fliser fjerner man med en mejsel.

• Synes
Albireo
  • Laddar…
Som De forstår, har jeg aldrig arbejdet med klinker/fliser :-)

Røret er intet problem.
Skal prøve at få "styr på", hvordan fliser kan skæres. Søgt men fandt kun dyre fliseskærere.
Virker en almindelig vinkelsliber eller dremel, eller måske en almindelig nedstryger?
Er der nogen forskel på klinker / fliser / eller... (for bearbejdning)?

Undrer mig over, hvor hård den nuværende fuge er?
Er det noget, man "hakker" væk med en skruetrækker?
(uden at påvirke tilstødende sten)
Eller behøves der en sav eller ...

P PerOF sagde:
Hej Albeiro! Kobber er blødt, som nogen nævnte. Der findes særlige værktøjer til skæring, ser ud som små pizzaskærere. Men en almindelig nedstryger er tilstrækkelig. Husk at efterlade et stykke af rørerne, så du kan sætte propperne tilbage på enderne. For du vil vel ikke have skjulte rør i gulvet? Kakel fjerner man med en mejsel.
Jeg tænkte at skjule rørerne helt. (de er frostsprængt - derfor en ny trækning af rør).
At fjerne røret helt - af en eller anden grund - ville indebære at "rive" halvdelen af gulvet op...

Det er ikke nødvendigt. Tryk det ned under gulvet. Flad det ud. Færdig.

De stykker keramikfliser der skal produceres måske er 20x20mm - dvs. Stykkerne er meget begrænsede i størrelse.
Hvilket jeg tror "komplicerer" det hele noget - måske.

Claes Sörmland
A Albireo sagde:
De stykker af fliser, der skal produceres, er måske 20x20mm - dvs. Stykkerne er meget begrænsede i størrelse.
Hvilket jeg tror "komplicerer" det hele noget - måske.
Køb en større flise og skær den ned. Rids og bræk eller sav. Hvis stykkerne er for små til at holde fast i dem under arbejdet på en enkel måde, køb fliser i større størrelse og skær ned til ønsket fragment.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.