Har rejst gæstehus og hus i løbet af året og har opdaget, at visse brædder har fået vækst af skimmelsvampe så meget, at træet er blevet blåt. Tagene er lavhældende, ventilerede og belagt med underlagspapir + SBS tæthedsbarriere af nyeste model. Ingen lækage opstod, før tæthedsbarrieren blev lagt på.
Det ser lidt mærkeligt ud, da en bræt kan være angrebet, mens den ved siden af er hvid som sne. Overvejer om visse brædder i en parti kan have en større modtagelighed over for fugt end andre og at de går over fugtgrænsen for svampevækst, mens de andre forbliver under samme. Væksten er også afgrænset på de angrebne brædder nogle steder, så der er opstået helt uangrebne runde ringe på cirka 5-6 cm i diameter. Det mærkelige er, at grænsen mellem svampen og den uangrebne del er absolut skarp.
Har nogen anden gjort lignende erfaringer?
Det ser lidt mærkeligt ud, da en bræt kan være angrebet, mens den ved siden af er hvid som sne. Overvejer om visse brædder i en parti kan have en større modtagelighed over for fugt end andre og at de går over fugtgrænsen for svampevækst, mens de andre forbliver under samme. Væksten er også afgrænset på de angrebne brædder nogle steder, så der er opstået helt uangrebne runde ringe på cirka 5-6 cm i diameter. Det mærkelige er, at grænsen mellem svampen og den uangrebne del er absolut skarp.
Har nogen anden gjort lignende erfaringer?
Vis er det som du skriver forskel mellem brædderne, nogle savet af splintveden og nogle af kernen.......og i nogle ser du grænsen mellem splint og kernetræ, splintveden har jo betydeligt større tilbøjelighed til at blive blå end kernen.
Kernen er jo større i rodenden, så som regel indeholder rodenden større del kerne end hvad topenden af brættet gør, derfor burde ofte grænsen du ser gå svagt diagonalt over brættet.....men det er jo afhængigt af hvordan stammen savnes.
Er ikke de runde uden bevoksede ringe tidligere grene hvor det er betydeligt "federe"?
Kernen er jo større i rodenden, så som regel indeholder rodenden større del kerne end hvad topenden af brættet gør, derfor burde ofte grænsen du ser gå svagt diagonalt over brættet.....men det er jo afhængigt af hvordan stammen savnes.
Er ikke de runde uden bevoksede ringe tidligere grene hvor det er betydeligt "federe"?
Tjek hvordan du har det med ventilationen på loftet. Hvordan har du det med varmen inde i huset, samt dampspærre? Har du ikke dampspærre men varme på inde, får du fugtig luft i form af damp til at trænge op på loftet. Der møder den fugtige luft dit kolde bræddebeklædning, og kondens opstår. Har du dampspærre, så har du måske for lidt isolering på loftet. Så varmer du den udendørs luft op, og så øges den relative luftfugtighed på loftet, som igen kondenserer mod den kolde bræddebeklædning. For meget ventilation på loftet kan også skabe problemer. Svære spørgsmål som du måske behøver at rådføre dig med en ekspert om. Munters eller Anticimex findes måske i din by.
Tartan
Tartan
Jeg fik exat som du.
Forklaringen jeg har fået er som det blev skrevet ovenfor, dvs at der er forskellig kvalitet på træet på forskellige dele af brættet.
Samt at det har med hvor tørt viket var, da det blev sømmet op.
Jeg ser meget tydelige pletterfri dele, hvor strølekten har ligget.
dvs 5cm bredt bånd over brættet.
/Thrax
Forklaringen jeg har fået er som det blev skrevet ovenfor, dvs at der er forskellig kvalitet på træet på forskellige dele af brættet.
Samt at det har med hvor tørt viket var, da det blev sømmet op.
Jeg ser meget tydelige pletterfri dele, hvor strølekten har ligget.
dvs 5cm bredt bånd over brættet.
/Thrax
Da jeg byggede spær til mit skur, havde nogle af lægterne ligget nogle timer på græsplænen under byggefasen. Disse var de eneste brædder, der efter et par uger fik blåskimmel. De øvrige brædder rundt omkring var og er helt uskadt.
Græsset tilføjer nok meget næring til skimmelen...
/Herman
Græsset tilføjer nok meget næring til skimmelen...
/Herman
Det var tilsyneladende meget almindeligt, min tømrer bekræftede også, at råponten er blevet dårligere de seneste år, og at skimmelvæksten er tiltaget
Haagbard; det passer som du skriver, at skimmelvæksten trækker diagonalt langs brættet
Thrax; Det er nok som du siger, at ströläkten har skabt de rene pletter, da de jo ligger symmetrisk langs med brættet. Underligt ser det ud alligevel.
Haagbard; det passer som du skriver, at skimmelvæksten trækker diagonalt langs brættet
Thrax; Det er nok som du siger, at ströläkten har skabt de rene pletter, da de jo ligger symmetrisk langs med brættet. Underligt ser det ud alligevel.
wilson_1's billede ser ud til at være taget på mit lille byggeri! 
Jeg har købt det meste af mit træ på samme bræddegård, og uanset hvad jeg har købt, så har det næsten altid blomstret op med mug et sted på træet.
Præcis som thrax skriver, har jeg også uangrebne partier, der stemmer overens, inden for et par millimeter, hvor spændebånd og lægter har ligget på brædderne, når de var oplagret på bræddegården. Min egen teori om dette er, at træet bliver "smittet" allerede på bræddegården, og at muggen så blomstrer op, når man sømmer brædderne op, og de bliver udsat for vejr og vind. Eller snarere den fugtige efterår, vi har haft uden for Strängnäs...
Tipset jeg fik var at gå løs på muggen med ufortyndet klorin. Hvilket jeg også har gjort med en almindelig skurebørste. Der, hvor jeg har gjort dette, er muggen ikke kommet tilbage (undtagen de steder, hvor jeg har sjusket og ikke gnubbet ordentligt
)
Jeg har købt det meste af mit træ på samme bræddegård, og uanset hvad jeg har købt, så har det næsten altid blomstret op med mug et sted på træet.
Præcis som thrax skriver, har jeg også uangrebne partier, der stemmer overens, inden for et par millimeter, hvor spændebånd og lægter har ligget på brædderne, når de var oplagret på bræddegården. Min egen teori om dette er, at træet bliver "smittet" allerede på bræddegården, og at muggen så blomstrer op, når man sømmer brædderne op, og de bliver udsat for vejr og vind. Eller snarere den fugtige efterår, vi har haft uden for Strängnäs...
Tipset jeg fik var at gå løs på muggen med ufortyndet klorin. Hvilket jeg også har gjort med en almindelig skurebørste. Der, hvor jeg har gjort dette, er muggen ikke kommet tilbage (undtagen de steder, hvor jeg har sjusket og ikke gnubbet ordentligt
Billedet kunne også være taget hjemme hos os. Samme fænomen forekommer også udendørs - tagskægget.
Skal det egentlig fjernes, eller? Kan det blive mere?
Det må jo have været med fra byggemarkedet. Gamle planker fra 60'erne hos os burde jo ellers også have blevet angrebet.
Skal det egentlig fjernes, eller? Kan det blive mere?
Det må jo have været med fra byggemarkedet. Gamle planker fra 60'erne hos os burde jo ellers også have blevet angrebet.
Medlem
· Västra Götaland
· 219 indlæg
Hej
Jeg tror, at træet mugner, fordi det ikke er ordentligt tørt, når vi køber det.
Man har for travlt med at få træet ud til salg. Teorien om, at det bliver "smittet" på bræddelageret er nok ikke helt forkert. Mange steder ligger der spåner og andet, der holder på fugten overalt. Perfekt for vækst.
Hvis man bruger Boracol, som er flydende, på træet, dør de mikrobielle, skimmel/bakterier og lignende. Det skal have en effekt i op til 5 år.
Spild det bare ikke i naturen. Vandlevende dyr dør med det samme.
Mats
Jeg tror, at træet mugner, fordi det ikke er ordentligt tørt, når vi køber det.
Man har for travlt med at få træet ud til salg. Teorien om, at det bliver "smittet" på bræddelageret er nok ikke helt forkert. Mange steder ligger der spåner og andet, der holder på fugten overalt. Perfekt for vækst.
Hvis man bruger Boracol, som er flydende, på træet, dør de mikrobielle, skimmel/bakterier og lignende. Det skal have en effekt i op til 5 år.
Spild det bare ikke i naturen. Vandlevende dyr dør med det samme.
Mats
Klik her for at svare