I sommer/efterår lagde jeg nyt tag i koldgaragen (træspont) og forleden opdagede jeg til min rædsel, at der var kommet skimmel (grønt og sort) indvendigt. Jeg har stort set totalrenoveret det, efter at jeg har haft problemer med vandskader og skimmel i den da isolerede garage. De tværbjælker, der ikke syntes at være angrebet, lod jeg blive og malede på dem med et middel, der skulle forhindre eventuel opkomst af skimmel (en sikkerhedsforanstaltning, så at sige).
Knækende. Hvad skal jeg gøre? Taknemmelig for tips!
/Rillonet
PS. Garagen er fra 1960'erne.
Knækende. Hvad skal jeg gøre? Taknemmelig for tips!
/Rillonet
PS. Garagen er fra 1960'erne.
Jeg ville se over ventilationen og måle luftfugtigheden. Er det en koldgarage eller opvarmet garage med kolde vind?
Hvis det er en koldgarage, kunne en luftsolfanger måske løse problemet med høj luftfugtighed, som formodentlig er problemet, hvis der er nyt tag, og der ikke er nogen lækager.
Hvis det er en koldgarage, kunne en luftsolfanger måske løse problemet med høj luftfugtighed, som formodentlig er problemet, hvis der er nyt tag, og der ikke er nogen lækager.
Det ser ikke ud til at være usædvanligt, at nylagt træ mugner. Sandsynligvis har det ikke været tilstrækkeligt tørt.
Antager at det er ydertaget, du taler om, og så at det er pap på den anden side, dvs. fugttæt, så fugten i brædderne kun kan ventileres ud indad.
Kan du se, om muggen ser ud til at følge brædderne?
Hvis det er på grund af fugtigt nyt træ, så bør det have tørret ud tilstrækkeligt frem mod sommer/efterår. Så kan du gå på det igen med midler, hvis du synes, det er nødvendigt.
Ellers kan det jo skyldes for dårlig ventilation. Dvs. al regn og sne, der følger med bilen ind, skaber et fugtigt miljø med mug som resultat. Min kolde garage er åbenbart tilstrækkeligt ventileret, da jeg ikke har problemer med mug, på trods af en kold og våd bil, der kommer ind hver aften i vinterhalvåret.
Antager at det er ydertaget, du taler om, og så at det er pap på den anden side, dvs. fugttæt, så fugten i brædderne kun kan ventileres ud indad.
Kan du se, om muggen ser ud til at følge brædderne?
Hvis det er på grund af fugtigt nyt træ, så bør det have tørret ud tilstrækkeligt frem mod sommer/efterår. Så kan du gå på det igen med midler, hvis du synes, det er nødvendigt.
Ellers kan det jo skyldes for dårlig ventilation. Dvs. al regn og sne, der følger med bilen ind, skaber et fugtigt miljø med mug som resultat. Min kolde garage er åbenbart tilstrækkeligt ventileret, da jeg ikke har problemer med mug, på trods af en kold og våd bil, der kommer ind hver aften i vinterhalvåret.
Tak for jeres svar. Ja, det er jo ikke utænkeligt, at brædderne er blevet lidt fugtige, når de har ligget, og at der så kan opstå problemer med tæt tag. Trist er det i hvert fald.
Nu har jeg penslet med Mögel fri-middel og håber inderligt, at det hjælper. Overvejer at stryge på en gang til - nogen der har tips til noget godt middel?
Nu har jeg penslet med Mögel fri-middel og håber inderligt, at det hjælper. Overvejer at stryge på en gang til - nogen der har tips til noget godt middel?
Klik her for at svare