Hej,
Jeg har påbegyndt et projekt, som jeg føler måske er en smule mere avanceret, end hvad jeg er i stand til at klare, "small dog, big stick".
En lille hund bærer en stor pind i munden, gående på en grusvej.

Det handler om et gæstehus ved sommerhuset i Bohuslän. Gæstehuset, bygget i 1970 på en betonplade, har i flere år stået ubenyttet på grund af en stærk muglugt. Derfor begyndte jeg for nogle uger siden at rive i det for at finde kilden. Jeg mistænkte, at muglugten kom fra gulvet, så jeg lavede et hul i det ene hjørne...
Gulnet isolering i gulv med tydelige tegn på mug og snavs, monteret på betonplade ved side af hvid væg og stikkontakt i højre hjørne.

Det ser ikke bedre ud end, at min kære morfar, som byggede huset, havde lagt tagpap og glasuld direkte på betonpladen (byggereglementer var ikke hans stærkeste side). Jeg fortsatte med at fjerne mere gulv for kun at finde endnu mere mug. Indervæggene røg for at komme til bedre. Selv nogle af spærrene i gulvet var angrebet af mug og måtte hives ud.

Gæstehytte under renovering, gulv og vægge er fjernet på grund af mug. Værktøj og sorte affaldssække ses på det rå betongulv.

Under plastikmåtten i det lille badeværelse havde bakterierne groet så meget, at de begyndte at kræve rettigheder ("Vi er også en livsform!"):

Billede af et delvist revet gulv i en gäststuga, med synlige rør og tegn på vandskade eller mug i hjørnet. En ventilationsåbning ses ved væggen.

Oprøret blev kvæstet med et par hurtige snit med rundsaven. Muggen havde også kravlet op i væggene og angrebet remmene på vejen op. Remmen langs den ene endevæg var totalt gennemrådden, kunne smuldre den med hænderne. Nogle støttestænger for at forlænge spærrene ned til betonpladen var på sin plads.

Jeg havde på dette tidspunkt indset, at det vil kræve mere end bare lidt muggvask, og *klip til* en næsten totalt afskallet inderside:

Renovering af gæstehus: Indvendige vægge delvist fjernet, trærammer og betongulv synlige, åbent vindue med udsigt til træer og klipper.

Sjovt at rive! Og muglugten begynder faktisk at forsvinde i huset (nu lugter det fuldstændig af roderi fra alt ragelse i haven uden for huset, men det er jo ikke noget, som et par ture til genbrugsstationen ikke kan fikse). Alt materiale under skurremmene skal udskiftes, altså remmene, de stående stolper, indervægge, isolering og panel.

Og her begynder spørgsmålene at dukke op, som jeg håber, alle I kloge og rutinerede handy-genier kan hjælpe mig med:

1. Huset står altså på en betonplade. Uklart om der er fugt i pladen, eller hvad der er i den. Den er delvist støbt på en form for krybekælder, huset står i skråning, og den lavere del har en stengræns under betonpladen med et lille firkantet ventilationsgitter klemt ind mellem stenene. Jeg vil gerne have lidt isolering ind mellem betonpladen og gulvet, så huset kan bruges i det mindste om foråret og efteråret. Kan det lade sig gøre? Altså at isolere. At bryde op i betonen og støbe isolering ned er desværre lidt for meget arbejde for mit ambitionsniveau.

2. Det ser ud til, at 120 mm bjælker er en almindelig dimension for rammen i gæste-/anneks-/fritidshuse. Ville du være enig i det? Hvordan ville du bygge din optimale væg for et gæstehus, med tanke på isolering og fugtspærrer. Start gerne udefra og ind :-)

Taknemmelig for al hjælp!

#betonplade #isolering #gæstehus #rivningsfeber

• Gæstestue under renovering med åbne vægge og betonplade, trappestige og støvsuger. Udsigt til klipper gennem revi i væggen.
Senest redigeret:
  • Synes
fredrik.johansson og 5 andre
  • Laddar…
Hej!

Det ser ud til, at du har et spændende (omend muligvis en smule overvældende) projekt foran dig! Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dine spørgsmål:

1. Fugt i betonpladen kan blive et problem, især hvis du planlægger at isolere ovenpå den. Hvis du mistænker fugt i pladen, bør du overveje at lave en fugtundersøgelse. En enkel metode er at sætte et stykke plast (cirka 1x1 meter) fast på pladen og lade det sidde et par dage. Hvis der dannes kondens under plaststykket, er der fugt i betonen.
    Hvis du vil tilføje isolering mellem betonpladen og gulvet, kan du bruge en konstruktion med reglar og isolering imellem. På dette lægger du derefter gulvspånpladen. Men det er vigtigt, at betonpladen er tør, og at du har en ordentlig fugtspærre mod betonpladen for at forhindre fremtidige fugtproblemer. Fugtspærren bør være en plastfolie af god kvalitet, og den skal lægges under hele gulvet.
  2. 120 mm reglar kan være en god størrelse til en gæstehytte, men det afhænger virkelig af, hvilket niveau af isolering du ønsker. I moderne bolighuse bruges ofte 145 mm reglar for at give plads til mere isolering. Til en gæstehytte, især hvis den kun skal bruges i forår og efterår, kan 120 mm være tilstrækkeligt.
    Når det gælder opbygning af væggen, vil jeg anbefale følgende (udefra og ind):
    • Yderpanel (træpanel er mest almindeligt i Sverige)
    • Vindspærre (for at beskytte isoleringen mod vind og fugt)
    • Regelværk med isolering imellem (f.eks. mineraluld)
    • En plastfolie som fugtspærre (vigtigt at den er korrekt installeret for at forhindre, at fugt kommer ind i isoleringen og huset)
    • Inderpanel eller gipsplader til indretning.
Bemærk, at detaljer kan variere afhængigt af lokale forhold og specifikke krav. Du bør altid rådføre dig med en lokal ekspert eller bygningsinspektør, hvis du er usikker.

Held og lykke med projektet!

• Synes
fredrik.johansson og 1 anden
  • Laddar…
Hej
Ja hvilket slid du har fået dig, men du stiller de rigtige spørgsmål, så det der kommer til at blive skidegodt :cool:
Held og lykke
/W

• Synes
Boven_i_dramat
  • Laddar…
Renoveringen ruller videre - i dag var det loftet, der forsvandt. "Har du ikke allerede fundet en stor nok pind?" sagde en indre stemme. Nej, åbenbart ikke ¯\_(ツ)_/¯
Eftersom isolering og rammer har været så råddent hidtil, mistænkte jeg, at det nok så lidt lignende ud deroppe. Desuden var lofthøjden før nedrivningen kun 228 cm, så jeg tænkte, når kobenet alligevel er fremme, kan man gøre det lidt mere luftigt og åbne op til kip.

Meget rigtigt var glasulden grå og beskidt deroppe:
Loftkonstruktion med gul isolering og træbjælker, mærket med "228,5 cm" på en af bjælkerne. En rude nederst med udsigt til trægrene.

Nogle steder havde glasulden ligesom klumpet sig sammen til en sej brun klump, der havde klistret sig fast til rammen. Det var tørt nu, men mærkeligt nonetheless:
Gammelt, beskidt isolering og træbjælker under et loft under renovering. Glasulden er klumpet og brun, indikerende dårlig isoleringsstand. En hånd i arbejdshandske holder en klump snavset, brun og sammenklasket isolering, der viser tegn på råd og snavs fra loftsrenovering.
Der er også nogle fugtlignende pletter nærmest den ene kortside, skal de udbedres, tror I?
Et gammelt loft med synlige træspær og beskidt isolering. Paneler er delvist fjernet, afslører brun og snavset glasuld på loftet.
Ellers ser både brædderne og stolperne fine ud! Solid dimension på underarmene, føles lidt overkill på et spænd på 3,7 m.
Loftet under renovering med fjernet loftbeklædning, synlig isolering og tagspær. Et åbent vindue viser en have udenfor.

Nu skal der googles isolering af skråtag resten af aftenen!

• Synes
Tjrex og 1 anden
  • Laddar…
Boven_i_dramat Boven_i_dramat sagde:
Meget rigtigt var glasulden grå og beskidt deroppe
Intet usædvanligt, men intet der diskvalificerer ulden. Det er bare almindeligt snavs, men det indikerer at der har været en åbning så luft/snavs har kunnet komme til.

På nogle steder havde glasulden typ klistret sig sammen til en sej brun klump, der havde klistret sig fast i stommen. Det var tørt nu, men mærkeligt alligevel
Mest sandsynligt er det rester af musebo.

Der findes også nogle fugtlignende pletter nærmest den ene kortside, skal de udbedres tror I?
Det ser ikke så alvorligt ud, men det indikerer at vand trænger ind. Tagpap og vindskeder og vandskure skal efterses og udskiftes/tætnes, ellers vil brædderne rådne op. Sommerhus i Bohuslän antyder at det kan blæse voldsomt og ofte, hvilket sammen med nedbør kan drive ind næsten overalt.

• Synes
Boven_i_dramat
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.