Jeg vil begynde med at sige, at jeg er en total nybegynder inden for huse og snedkerarbejde. Jeg har revet mit gamle køkken ud, og selvfølgelig dukker der nu og da en uønsket overraskelse op. Køkkenet er lige så gammelt som huset, bygget i 1942, så det er ret præcis 80 år gammelt.
Bag køkkenvasken er der noget, der ligner en vandskade, hvor der er en del skimmel. Jeg gætter på, at det er løbet bag køkkenvasken gennem årene. Det føles ikke fugtigt ved berøring, men der er en svag, men tydelig "fugtig lugt". Træet virker nogenlunde friskt.
Planen er at sætte plader på denne væg, og så vil den nye køkkenvask være omtrent det samme sted. Skal jeg fjerne og udskifte det, da det jo ikke er en enorm ekstraopgave? Eller skal jeg bare rense/slibe det væk? Hvad siger eksperterne?
Bag køkkenvasken er der noget, der ligner en vandskade, hvor der er en del skimmel. Jeg gætter på, at det er løbet bag køkkenvasken gennem årene. Det føles ikke fugtigt ved berøring, men der er en svag, men tydelig "fugtig lugt". Træet virker nogenlunde friskt.
Planen er at sætte plader på denne væg, og så vil den nye køkkenvask være omtrent det samme sted. Skal jeg fjerne og udskifte det, da det jo ikke er en enorm ekstraopgave? Eller skal jeg bare rense/slibe det væk? Hvad siger eksperterne?
Slib og pensl på noget passende bare.
Synes ikke at træet ser specielt ilde medtaget ud.
Hvis du bare sørger for, at fugten ikke vender tilbage, så er det roligt.
Synes ikke at træet ser specielt ilde medtaget ud.
Hvis du bare sørger for, at fugten ikke vender tilbage, så er det roligt.
Husejer
· Småländska höglandet
· 5 648 indlæg
Jeg synes, at det dér trådaktige ser ud som svampmycel. Riv brædderne bort når du alligevel er i gang og kig hvordan det ser ud på bagsiden!
Tjek hvad fugtkvoten ligger på, er den høj, er der risiko for, at noget bagved tilfører fugten. Er den lav, er det mest sandsynligt en fugtskade fra tidligere. Er det sådan, ville jeg slibe det bort og behandle med fx Jape for at være på den sikre side. At rive det bort vil kræve en hel del arbejde, da det ser ud som kraftige planker (hvilket er almindeligt fra den tid huset blev bygget). Tjek også fugtkvoten i plankerne på gulvet.
Tak. Der er ingen mulig fugtkilde bag væggen, og taget lagde jeg om for omkring et år siden, da var der ingen fugt på loftet. Er næsten helt overbevist om, at det kommer fra køkkenvasken, som havde en meget underlig hældning og bestemt ikke var tæt mod væggen bagved.C claym sagde:Tjek hvad fugtkvoten ligger på, hvis den er høj, så er der en risiko for, at noget bagved tilfører fugten. Er den lav, er det mest sandsynligt en fugtskade fra tidligere. Er det tilfældet, ville jeg slibe det bort og behandle med fx Jape for at være på den sikre side. At rive det bort vil kræve en del arbejde, da det ser ud som kraftige planker (hvilket er almindeligt fra den tid, huset blev bygget). Tjek også fugtkvoten i plankerne på gulvet
Bedste svar
Da havde jeg, som jeg skrev, slebet det væk og penslet på med fx jape. Alternativt ignoreret det helt. For at skimmel skal vokse kræves: fugt, den rette temperatur og organisk materiale. Fjerner man en af disse, vokser det ikke (du har jo ingen tilførsel af fugt, så den faktor er væk).
Jeg havde en næsten identisk situation som dig: en fugtskade bag en plade, jeg rev. Præcis hvor skaden var, havde der stået en vask. Lidt skimmel, men plankerne var knastørre, jeg penslede lidt og er tilfreds med det ...
Jeg havde en næsten identisk situation som dig: en fugtskade bag en plade, jeg rev. Præcis hvor skaden var, havde der stået en vask. Lidt skimmel, men plankerne var knastørre, jeg penslede lidt og er tilfreds med det ...
Klik her for at svare