Hej,

Vi skal få nye, bredere affaldsbeholdere i kommunen, og jeg har brug for at udvide pladsen til affaldsbeholderne, som er indbygget i muren til skellet (se billede).

Jeg har dog stødt på problemer. Jeg kan overhovedet ikke adskille stenene. Stenene synes at være limet med brun lim/byggemasse af en slags. Med én sten lykkedes det mig at få en brækstang langt nok ind til at brække den løs, men når jeg har forsøgt med flere andre sten, kommer brækstangen simpelthen ikke langt nok ind, og alt jeg får gjort, er at smuldre kanten på stenen. Jeg har også prøvet at hamre stemmejern ind fra forskellige sider samtidig for at få stenen til at slippe, men det er stemmejernene, som er gået i stykker, ikke stenen.

Så nu spørger jeg jer, der har erfaring. Hvordan adskiller man bedst en limet stenmurs af denne type?

Jeg havde tænkt mig at genbruge stenen, når jeg udvider muren, men er det nødvendigt, kan jeg selvfølgelig ødelægge stenen og købe ny.

• Grønt affaldsbeholder ved en lav mur bygget af grå betonsten, omgivet af planter og visne blade på jorden.
  • Grå stenmurstykke ved vejkanten med et grønt affaldscontainer ovenpå; uklare murede sten synlige i baggrunden.
  • Brune mursten stablet ovenpå hinanden, fastgjort med brun lim. En grøn affaldsbeholder ses i baggrunden.
Jeg er blevet optaget af tigersav, som kan bruges til det meste. Måske også her? Måske et merallblad som ikke har så skränkta tænder?

• Synes
johes
  • Laddar…
Er det en mulighed at flytte kortsiden i et afsnit?

• Synes
pacman42 og 1 anden
  • Laddar…
En plastkølle model ret stor og slå dem løs. Så skal du skrabe limet af for at kunne genbruge dem.

• Synes
johes og 1 anden
  • Laddar…
FreQa FreQa sagde:
Jeg er blevet fascineret af tigersav, som kan bruges til det meste. Måske også her? Måske et merallblade, der ikke har så skrånede tænder?
Det er måske muligt. Spontant føles det som en stor risiko for, at bladet sætter sig fast, men man kunne prøve. Mit problem er bare, at jeg ikke har en tigersav. Har dog et multiværktøj, jeg kunne prøve med.

O Odi et Amo sagde:
Er det en mulighed at flytte kortsiden et stykke?
Nej, for de lyse sten ligger overlappende, så kortsiden er fastlimet i langsiden.

P Prodigys sagde:
En plastikklubbe model ret stor og slå dem af. Så skal du skrabe limet væk for at kunne genbruge dem.
Jeg har kun en gummihammer, der ikke er nok til jobbet, men du tænker en hammer med gummi/plasthoved, formoder jeg. Det kunne måske fungere. Hvis ikke andet, meget tilfredsstillende at få slå noget i stykker med en hammer. :)

• Synes
johes
  • Laddar…
Er i gang med præcis det samme projekt selv, og der må jo være mange med det samme problem nu, når alle skal sortere derhjemme.
Håber på et smart tip.

• Synes
johes
  • Laddar…
P Prodigys sagde:
Typ en stanley deadblow eller motvarande. [link]
Blev meget begejstret af tanken på at få købe et værktøj der hedder noget med "deathblow" men den på linken er samme størrelse som min almindelige gummiklubbe, så måske skal jeg starte med bare at prøve med den. Jeg forventede bare, at den ville være for let, så jeg har ikke engang prøvet. Fungerer det ikke, må jeg opgradere til noget større.

J johes sagde:
Det måske er muligt. Spontant føles det som en stor risiko, at bladet sætter sig fast, men kunne prøve. Mit hinder er bare, at jeg ikke har en tigersav. Har dog et multiværktøj jeg kunne prøve med.
Chancen for at købe nyt værktøj 😉 et multiværktøj har for kort blad, tigersav en passer bedre. Då saver du samtidig en del af limen væk.

• Synes
johes
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.