Kom i kontakt med en bekendt, der er tømrer/snedker, og han ville fixe det for mig, havde en god løsning på at holde oppe stammen.
Bygger op og nedadvendt V med hak i, som kan holde oppe, mens man bytter. Han er nok vant til, at det er svært at få fat i, da han arbejder meget med tømmerhuse.

• Synes
corre
  • Laddar…
Erfaring er nok A og O her!

• Synes
corre og 1 anden
  • Laddar…
Nu er den endelig på plads tog 4t for 1 og 1/2 mand (regner mig selv som halv)

Mand arbejder på en byggeplads indendørs, bruger en boremaskine tæt på en bjælke. Stilladser og værktøj ses i baggrunden.
Byggeplads med nyinstalleret bjælke under loftet, understøttet af stålstolper. Værelse med træpaneler og værktøj i baggrunden.

Pille til venstre og fylde rundt om bjælken med ekspanderbeton skal jeg prøve at fikse i morgen

Du har god udholdenhed! Stærkt arbejde.

• Synes
nino
  • Laddar…
Har vel intet valg :)

Skulle have haft i en til limtræsbjælke for at få i en garageport.
Eksisterende hul ved vinduet er ca. 2,2m

Gulnet træhus med flere vinduer, hvoraf et er planlagt til fjernelse for at installere en garageport. Trævæg er slidt med afskalning.
Er altså partiet længst til højre, der skal fjernes og åbnes op til omtrent midt mellem det midterste vindue og det højre, lidt afhængig af hvor evt. regel går

• Synes
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Lasten på den bjælke vil bestå af 1) svarende andel af taglast, 2) svarende andel af last fra mellembjælkelaget og 3) egenvægten hos overliggende vægflade. Dette skal sættes tal på, ellers bliver det rene gæt.

Hvordan får jeg frem de Tal?

Gult hus med sorte streger markeret på facaden for at vise hvor en åbning skal flyttes. Store vinduer og en parabol ses også.
Vil altså have åbningen omtrent som de sorte streger.
Så jeg "flytter" hullet ca. 0,5 m i sideled, gætter på der er en regel direkte til venstre for det store vindue, som skal skæres og bæres op.

Der skal være en eller anden form for afskærmning over vinduet i dag. Kan det flyttes sidelæns, så er det måske nok. Hvordan ser det ud på indersiden?

Det var lidt sådan jeg tænkte...

Skal rive vinduerne ud og åbne lidt op på indersiden, så vender jeg tilbage

Tips til hvordan man gør for ikke at slippe alt spån ud senere, hvis man åbner op i væggen?

Åbn i overkanten. Der plejer ikke at være så meget spån tilbage. Det er især forholdene ovenover vinduet, der er interessante.

• Synes
nino
  • Laddar…
Sådan ser det ud, når vinduerne er borte, hvis du bliver klogere?
Åbningen efter fjernelse af et vindue fra indersiden, viser eksponeret træværk og vægstruktur med lysindfald fra ydersiden. Sløret billede af en lys åbning i en væg, hvor et vindue er fjernet, set fra indersiden, med overliggende bygningsstruktur. Åben åbning i væg med træ, plastafdækning og isoleringsmateriale, set fra indersiden, efter vindue er fjernet.

Fra ydersiden Facade af et hus med en åben åbning dækket af en blå presenning, to vinduer til venstre, og byggematerialer nedenfor på græsplanen.

Et gammelt hus udvendigt med vinduer fjernet, råt træværk og blå presenning. Træbeklædning er slidt og malingen skaller af.

Åbningen i dag er ca. 210 cm, fra indersiden af det venstre vindue til indersiden af åbningen er det ca. 100 cm

Tanken er at få en bil ind til vinter. Den dag jeg begynder med den lejlighed, der skal være indenfor der, så bliver der måske vinduer fra gulv til loft, uanset hvad skal vinduerne i hvert fald flyttes ud fra hjørnet, da de går helt ind...

Havde helst ønsket en åbning hele vejen til det venstre vindue, så har jeg alle muligheder for at gøre, hvad jeg vil der.

Senest redigeret:
Man kan jo se, at væggen er en slags regelkonstruktion, og at der sidder en bjælke oven over vinduet. Mellem de to vinduer sidder der sikkert mindst to reglar, som du helst burde kunne kappe af, men så bliver det en åbning med ca. 4 m spændvidde. Hvis der er plads i højden, er det muligt, at du kunne klare dig med en stålbjælke, som du sætter ind nedefra. Men så skal man have et indtryk af, hvilke belastninger der er tale om. Halve taget, halve etagedækket til hjertemur og væggen ovenover åbningen på 4 m bredde. Kan du fremfinde de flader, så kan man nok beregne en omtrentlig belastning.

3m bliver det fra det venstre vindue, hvis man lader det vindue blive, ser lidt skørt ud måske, men det er ok.

Skal prøve at måle lidt...
Kan jo skære hullet op i højden og trykke en limtræsbjælke ind nedefra, da har man ret godt med plads, da det er ca. 270-280 i lofthøjde.

165x400 limtræ burde gå let, hvis det kan tænkes at række?

Kan sætte en søjle ca. 50cm ind fra hjørnet, klarer mig med en åbning på 250.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.