Hvis betonggulvet er et mellemdæk (dvs. ikke ligger direkte på jorden) behøves ingenting, ellers lidt syllpapp.

• Synes
nino
  • Laddar…
Det er plade på jord uden isolering så da får det blive lidt pap.

Kan nok få med en 220x165x3000 fra arbejdet, problemet er at det er massivtræ og råt, går det at ordne tørring på en fornuftig måde og få det tørt på rimelig tid?
Ellers er det lige så godt med limtræ eller tørret massivtræ

Vil du have det tørt på rimelig tid, skal du finde nogen med en damptørre, savværk eller snedkerifabrik. Men det må der da være rigeligt af i Dalarna?
Ved samme tværsnitsareal har limtræ ca. 20 % bedre bøjningsstivhed end almindeligt massivt træ af rimelig kvalitet.

Jo, savværker er der nogle stykker af her...
Det føles som om det er for meget arbejde for at spare nogle 100 sedler.

nino nino sagde:
Føles som om det er for meget arbejde for at spare nogle 100 sedler
Det kan kun du vurdere selv!

Ja selvfølgelig :)

Du skal have 1000 tak for al hjælp, jeg håber jeg kan gengælde det en dag.

Fik hjem bjælken i går
Overvejede lidt, hvordan jeg skal gøre det, skal jeg lave en lige samling mellem den gamle og nye, eller skal jeg lave den nye limtræsbjælke L-formet, så den stikker ind under den gamle.
Limtræet er jo ca. 10 cm højere. Begge bjælker kommer til at hvile på hver sin søjle, som muligvis er sammenskruede.

Lav en lige samling.

• Synes
nino
  • Laddar…
Flere spørgsmål...
Begyndte med stämp her om dagen og indså jo som jeg tror du skrev tidligere at tagbjælkerne går i samme retning som bjælken jeg skal udskifte.

Gør stämpen nytte når den går i samme retning?
Ved ikke hvilken retning tilbygningens tag går hen.

Ovenover de 2 sammenlæsede reglar, der skal udskiftes, ligger der en ældre tømmerstamme.

Mellem stammen og reglarne ligger der bræddebidder, er vel i stedet for kiler.

Tænker at jeg støtter på begge sider og mærker om jeg kan rokke ved bræddebidderne, kan jeg det, så prøver jeg at save søjlen over, som også består af to reglar.

Kan man save søjlen over uden at det klemmer nævneværdigt, så bør det være ok at rive resten ned?

Begynder da med at sætte den nye søjle, der skal være mod den eksist. bjælke, så derefter op med limtræbjælken, der vateres ind, herefter må jeg kile op mod tømmerstammen, efter søjlen til venstre er på plads, til højre bliver det jo understøttelse på muren.

Jeg synes det virker som om du løser de fleste problemer selv...

nino nino sagde:
Kan man save søjlen uden at det klemmer nævneværdigt, så bør det være ok at rive resten ned?
Det er nok en pålidelig indikation. Der skal jo meget lidt til, for at et savklinge skal klemme.

Hvis intet andet hjælper, kan du altid bore huller i den gamle stamme og trække en stålstang igennem, som kan fungere som løftefæste.

• Synes
nino
  • Laddar…
Tak det var lidt sådan jeg tænkte også, prøve at få nogle jern som holder stokken

Må lave en test, har dog glemt at bestille en søjle men snedkeriet ville tjekke om der fandtes en limtræ i passende dimension

Hmm det var ikke så enkelt på siden indad, så går som sagt tagbjælkerne langs med stammen og mod den anden side som er ydre tag, ser det også ud til at ligge en stamme langs med som indertaget er spikret i, så jeg har egentlig intet at løfte i...
Bombarder med nogle billeder...

Inderdelen af et loft med eksponerede bjælker og isoleringsmateriale, viser skadet træ og behov for reparation.
Fra indersiden, tagreglerne går i samme retning

Revnet træbjælke og rødt panel ses fra indersiden af en bygning. Yderligere trækonstruktioner og materiale er synlige.
Den anden side, gamle røde yderpanel

Rød ydre træpanel fastgjort til tagbjælker med synlig tagkonstruktion ovenfor i et byggeprojekt.
Det lille skrånende ydre tags fastgørelse i ydervæggen

Loftet med træbjælker og elektriske ledninger; synlige skader på det indvendige træværk og isolering i væggen.
Lidt bedre billede af stammen og bjælker

Ved ikke rigtig hvordan jeg skal gøre nu...

Overvejer om jeg kan få fat i plade i dimension 20x120x500 som jeg kan stikke mellem bjælker og stamme og løfte i.

Bliver svært at bore og få gennem rør

Spontant misunder dig jeg ikke. Man undrer sig over, hvordan i alverden de bar sig ad, da de byggede om dit hus. Kan du få ind en så kraftig stålplade, måske kan det fungere. Det behøver ikke at være pænt, bare det virker.

• Synes
nino
  • Laddar…
Det er jo måske ikke så store laster lige her, men det ved man jo ikke...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.