18,216 læst ·
87 svar
18k læst
87 svar
Skifte / udveksling af bjælke
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er muligt at sammenføje bjælkerne ved hjælp af bolte og fladjern eller planker, men det bliver ikke pænt og er ikke en god løsning i dette tilfælde. Man kan selvfølgelig fremstille en U-bjælke af træ, som man trækker på nedefra, men det vil give ret store dimensioner på en sådan konstruktion. En anden mulighed er i stedet at placere bjælken på gulvets overside. Det burde være muligt, fordi gulvbjælkerne ikke hviler på bjælken.
Jeg synes, at meget afhænger af, hvad pladsen skal bruges til.
Jeg synes, at meget afhænger af, hvad pladsen skal bruges til.
den delen af rummet bliver dagligstue så søjlen står i dag midt i sofaen eller hvordan man vælger at møblere 
Ovenpå er der en lgh som er færdigrenoveret så det er intet alt
loftet skal sænkes en del så lidt forsvinder så og jeg kan jo beklæde alt med gips og male det, kommer til at blive ca. 30cm tykt og måske 20-25 cm nedad som ses så det er lige meget synes jeg.
Hvorfor bliver det ingen god løsning?
Så tror du min tanke ville fungere?
Jeg har en tråd i socialt / projekt som hedder badeværelse og lghygge hvor du kan se lidt flere billeder og jeg tror også der findes en plantegning
Ovenpå er der en lgh som er færdigrenoveret så det er intet alt
loftet skal sænkes en del så lidt forsvinder så og jeg kan jo beklæde alt med gips og male det, kommer til at blive ca. 30cm tykt og måske 20-25 cm nedad som ses så det er lige meget synes jeg.
Hvorfor bliver det ingen god løsning?
Så tror du min tanke ville fungere?
Jeg har en tråd i socialt / projekt som hedder badeværelse og lghygge hvor du kan se lidt flere billeder og jeg tror også der findes en plantegning
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg har lavet et lille regneeksempel. Hvis man laver en U-bjælke, der består af 2 stk. 100x200 mm sidestykker og et bundstykke på 370x50 mm, hvor alle delene er skrue-limet, kan denne bjælke klare en linjelast på 12 kN/m med en nedbøjning på ca. L/600. Med forbehold for fejlberegning i farten. Den skal da have støtte fra søjler i hver ende. Men det er vigtigt at kontrollere tag- og væggelasterne. At det har holdt indtil videre er ingen garanti.
Kan man udskifte en eksisterende bjælke?
Hvordan er en sådan arbejdsproces?
Er dit eksempel en U bjælke, der trækkes over? ikke skruet i eksisterende bjælke?
75x200 er altså for svag? fungerer et 2 delt understykke? altså 50x185
tænkte at jeg skulle slippe for at købe limtræ, hvis man ikke kan udskifte eksisterende bjælke, da det ville være det bedste.
Hvordan skal jeg kontrollere tag / vægbelastninger?
Hvordan er en sådan arbejdsproces?
Er dit eksempel en U bjælke, der trækkes over? ikke skruet i eksisterende bjælke?
75x200 er altså for svag? fungerer et 2 delt understykke? altså 50x185
tænkte at jeg skulle slippe for at købe limtræ, hvis man ikke kan udskifte eksisterende bjælke, da det ville være det bedste.
Hvordan skal jeg kontrollere tag / vægbelastninger?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er klart, at det er muligt at udskifte den eksisterende bjælke. Først understøtter man ordentligt (hvordan er ikke til at sige på denne afstand), derefter saver man den af ved hver væg. Derefter tager man den ned med koben osv. Bør ikke være alt for svært, da den er ret tung.
Pointen med en U-bjælke er, at delene samarbejder. Man får større effekt med mindre mængde træ. To-delt bundstykke fungerer ikke, men du kan jo lime selv.
Når det gælder tag- og væglasters vedkommende, så handler det især om at følge konstruktionen nedad, så man kan se, hvordan kræfterne videreføres. For at kunne beregne taglasternes vedholdes skal man vide tagets form, hældning og størrelse, tagspærrenes konstruktion, og hvordan de vægge ser ud, som tagspærrene hviler på.
Pointen med en U-bjælke er, at delene samarbejder. Man får større effekt med mindre mængde træ. To-delt bundstykke fungerer ikke, men du kan jo lime selv.
Når det gælder tag- og væglasters vedkommende, så handler det især om at følge konstruktionen nedad, så man kan se, hvordan kræfterne videreføres. For at kunne beregne taglasternes vedholdes skal man vide tagets form, hældning og størrelse, tagspærrenes konstruktion, og hvordan de vægge ser ud, som tagspærrene hviler på.
Ok troede det ville være et kæmpe arbejde at få den ned... Skal lige tænke over, hvordan jeg skal gøre, eller om jeg skal hyre nogen til at klare besværet.
Dimension på en limtræsbjælke da, hvis jeg skal tage den gamle ned?
De eksisterende er ca. 160x200 massiv træ.
Dimension på en limtræsbjælke da, hvis jeg skal tage den gamle ned?
De eksisterende er ca. 160x200 massiv træ.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis taglasten er 12 kN/m, hvilket vi jo ikke ved med sikkerhed endnu, så foreslår jeg 165x225 på limtræsbjælken. Det giver i så fald en nedbøjning på L/300 på bjælken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Med 90x315 limtræ får du gode marginaler, i hvert fald sammenlignet med dagens situation. Skal du kløve limtræ på højden, skal du bruge den homogene variant. Den enklere type har træ med lavere styrkeklasse i midten. Desværre er det nok den, som Byggmax har god pris på.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis du alligevel skal bestille, er det bedre med en 165x270 end to 90x270. Har du to bjælker, skal du sørge for, at belastningen fordeles lige på begge, hvilket kan være lidt tricky netop i dette tilfælde.