Ok tænkte mest på at 2 var mere håndterbare end 1, tænkte at lime og skrue dem sammen, men selvfølgelig kan én sikkert også komme op.

Tænkte lidt forkert med højden, bef er jo 180 høj så max 225 ville jo være godt.
165x225 ville det fungere?

nino nino sagde:
Ok tænkte mest på at 2 var mere håndterbare end 1, tænkte at lime og skrue dem sammen
Det fungerer absolut.

Når jeg regner nu, tager jeg udgangspunkt i en last på 12 kN/m. Den er forhåbentlig overdimensioneret, men sikker er jeg ikke. Jeg synes, det er vigtigt, at du skaber sikkerhed i det spørgsmål. Skulle du mindske højden til 225, skal du nok op til 215x225. Men jeg synes stadig, det ville være bedre at holde ved en højde på 270.

Så skal jeg måle og tjekke loftshøjden men kør absolut 270 bare man ikke slår hovedet når man går under

Sendt en prisforespørgsel på en 165x270 limtræ.

• Synes
tobbbias
  • Laddar…
140x270 ser ud til at være std dimensionen, den landede på ca 1400, og en 165x270 på 3500, så der var jo lidt forskel....

Tror du det er nok med 140x270 @justusandersson ?

Jeg ville føle mig mere komfortabel, hvis vi havde afklaret taglasterna først, men med min antagelse om 12 kN/m giver en 140x270 en nedbøjning på 1/500 af spændvidden, hvilket må anses for acceptabelt henset til omstændighederne.

Ok
En 165x270 koster 450/m så da kører jeg på det, bliver 260:- mere
Den eneste ulempe er, at der var 4-5 ugers leveringstid i stedet for 1 uge, men det tror jeg ikke betyder noget i dette tilfælde

En sidste? spørgsmål @justusandersson
Jeg skal jo skære den eksisterende bjælke ved 45x70 reglen, og så skal den resterende bjælke understøttes. Til det har jeg købt en 70x165 massivtræ.
Er det bedst at fjerne reglerne og placere den direkte på betonen og mod bjælken?
Jeg vil placere den der, inden taget understøttes og søjlen skæres af.
Den nye limtræsbjælke vil naturligvis også få en søjle, men jeg havde tænkt mig at få den tilpasset, så den stemmer overens med den nye indervæg, der skal bygges udenfor den eksisterende væg (osb & reglar på billedet), da det er en lejlighedsadskillende væg. Begge søjler havde jeg tænkt mig at skrue sammen for ekstra støtte.

Lyder det som en fornuftig plan, eller overser jeg noget?

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg er med i geografien... Men en 70x165 klarer meget store belastninger, især hvis den er afstivet i den svage retning. Hvor vil du placere støtten i forhold til den gamle bjælke?

Renovering af væg med OSB-plader og gammelt tapet på stolpe i et ufærdigt rum.
Glemte jo billedet

Beklager det sene svar. Jeg har været lidt optaget med andre ting. Det bedste er, at du kan fastgøre stolpen i regelkonstruktionen på en eller anden måde. Det er jo primært den svage retning, der har gavn af afstivning.

Tænker at jeg sørger for at få den mod osb pladen og stående på betonen og mod bjælken, det her gør jeg inden jeg stempler og skifter resten af bjælken mod limtræ.

Så skal der være en til lige eller måske lidt tykkere som understøtter limtræsbjælken.
De 2 stående stolper limer/skruer jeg sammen til en 140×165 eventuelt bliver den 165x165
Det burde holde, ikke?

Absolut.

Tusind tak for hjælpen!

Kan man stille søjlerne direkte på betonggulvet eller bør man have plast / pap eller lignende imellem? Tænker at det man lægger mod gulvet sandsynligvis går i stykker når man spænder bjælken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.