Renoverer et meget nedslidt torp (tømmerhus) og har nu gravet ud i grunden og fyldt på med singel i grunden. Nu kommer jeg til gulvbjælkerne og konstaterer, at det er 565 cm langt og de længste bjælker, der kan købes i byggemarkedet uden specialbestilling, er 540 cm lange. Dog er rummet kun 500 cm bredt, så hvis jeg drejer gulvbjælkerne, går det uden problemer.

Er det helt tosset at skifte retning på gulvbjælkerne? Eller kan det have stor konstruktionsmæssig betydning?

Eftersom det "bare" er et sommerhus, vil jeg holde omkostningerne og arbejdet nede.
 
Et foto af, hvordan det ser ud, siger mere end ord.
 
J jonaserik sagde:
Et foto af, hvordan det ser ud, siger mere end ord.
Ikke helt klart med grunden, skal skovle mere singel ind.

Men gulvbjælkelaget har ligget, som de ligger stablet til højre i billedet. Jeg vil altså dreje det hele 90 grader.
 
  • Renoveringsprojekt af rum med jordgulv og stablede brædder til højre. Værktøj og vindue i midten, naturligt lys trænger ind.
Kan drejes 90 grader, men se først hvordan plankerne er fastgjort i ydervæggen. Det kan være, at de holder huset sammen, det er stengrund og den kan være meget ujævn og bære ujævnt. Drejer du, så skal du måske sætte klodser, som forankres i nye planker og ydervæggens nederste del. Det ser ud som om der er tømmer til højre og det samme på den anden side. De kan holde hjørnet sammen, så at fjerne dem er måske ikke en god idé. Kan du lade det være og fastgøre det nye i dem med bjælkesko og lange skruer, sikkert hårdt tømmer, så at forbore er ikke forkert.
 
J jonaserik sagde:
Det er muligt at dreje 90 grader, men tjek først, hvordan plankerne er fastgjort i ydervæggen. Det kan være, at de holder huset sammen, det er en stenfundament og kan være meget ujævn og bære ujævnt. Hvis du drejer, skal du muligvis sætte kotlinger, der forankres i nye planker og ydervæggens nederste del. Det ser ud som om der er tømmer til højre og ligeså på den anden side. De kan holde hjørnet sammen, så det er måske ikke en god idé at fjerne dem. Kan du lade dem blive og fæste det nye i dem med bjælkesko og lange skruer, sikkert hårdt tømmer, så at forbore er ikke forkert.
Da jeg brød gulvet op, havde alle bjælkerne sluppet fra syllen, og savsmuldet var raset ned i grunden.

Jeg har skiftet syllen på den langside, som man ser under vinduet, og fastgjort den ordentligt i syllen, som går i væggen til højre. Så jeg tror og håber ikke, at væggen vælter, hvis jeg ændrer retning på gulvbjælkelaget.

Men for at være på den sikre side sætter jeg måske et par korte stykker samt måske et ekstra hjørnejern i hjørnet, hvor syllerne mødes.
 
J jonaserik sagde:
Kan drejes 90 grader, men tjek først hvordan tiljorna er fastgjort i ydervæggen. Det kan være, at de holder huset sammen, det er stengrund og den kan være meget ujævn og bære ujævnt. Drejer du, så skal du måske sætte kottlingar som ankres i nye tiljor og den nedre del af ydervæggen. Det ser ud som om, der er træ til højre og det samme på den anden side. De kan holde hjørnet sammen, så at fjerne dem måske ikke er en god idé. Kan du lade det forblive og fastgøre det nye til dem med bjælkesko og lange skruer, sikkert hårdt træ, så at forbore er ikke en dårlig idé.
Tak for svaret i øvrigt 🙂
 
Du kan jo sætte den friskeste af de gamle bjælker tilbage i midten og fastgøre den ordentligt i ydervæggene. Så får de nye gulvbjælker støtte i midten og behøver ikke være lige så kraftige.
 
useless useless sagde:
Du kan jo sætte den sundeste af de gamle bjælker tilbage i midten og fastgøre den ordentligt til ydervæggene. Så får de nye gulv bjælker støtte i midten og behøver ikke være lige så kraftige.
Ja det er en idé. Dog var alle dem skarvede, så da må jeg gøre det igen. Og støtte op den nedefra. Men ikke med et brædt som det var gjort før, så alt var plaskvådt 😅
 
Er det stumt i bunden, er betongplader tilstrækkelige og beklæd en stolpe i bunden med asfaltpap, ellers et par stolper.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.