Jeg har brug for at skifte gulvafløb ved badeværelsesrenoveringen og overvejer at skifte alle PVC-rørene fra -79 samtidig, for at undgå eventuelle lækager i samlingerne. Det føles som om gummipakningerne der burde have en begrænset levetid.
Afløbene til brusebad/vask/toilet er trukket i ét og samme rum, mellem to bjælker der ligger cc 600mm, hen til den lodrette hovedstamme.
Spørgsmålet er, hvis jeg skærer gulvspånpladen langs og midt på bjælken som er 45mm, kan jeg så lægge en ny spånplade der bagefter? (Og korte under monteringspladen til gulvafløbet)
Man monterer jo normalt spånpladen tværs over bjælkerne, nu vil den ligge langs mellem to bjælker med cc 600mm. Den vil altså møde den eksisterende spånplade halvvejs på bjælken.

Næste spørgsmål, når man korter under monteringspladen til gulvafløbet, kan man bruge vinkelbeslag til at fastgøre kortlingerne til bjælkelaget eller hvordan gør en fagmand? Jeg tænkte på bjælkesko, men jeg vil jo ikke kunne få fat i at skrue på "den anden side" af kortlingen hvis jeg kun skærer en firkant ud i spånpladen ved bruseafløbet.

Og sidste spørgsmål, skal man vælge Purus eller Jafos afløbsløsninger med tilhørende monteringsplader? Er der nogen der har erfaring med om den ene eller den anden har nogen ulemper? Der vil blive klinker på gulvet...

Lidt grundlæggende snedkerkundskab ville måske have løst dette, men man vil jo gerne lære! =)

Senest redigeret:
Ingen problemer med at sammensplejse gulvspån midt på, som du beskriver. Du kan sætte kortlingar mellem reglarne, som du fastgør med vinkler. Hvis der er plads der over rørerne, altså. Glem ikke trælim :)

Gulvbrøndepladen skal have støtte af reglar rundt om. Det mest stabile bliver selvfølgelig, hvis du laver 2 afvekslinger med typisk 145 træ mellem bjælkerne under pladen. Derefter 2 afvekslinger til mellem de to første. Lidt svært at beskrive i tekst :)
Det bedste er, hvis du saver det op, så du kan komme til at skrue fra den anden side af bjælken og ind i endetræet på 145-træet.
Dog fungerer forstærkede vinkler med ankerskruer fint også.

Jeg har selv Purus på min trækonstruktion, og jeg synes, den er stabil... Et billede af min plade:

http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=114740&d=1402602595

Vedhæfter et billede af

Jeg kan nok mene, at du svækker konstruktionen ved at skære op i spånet. Du mister jo det samarbejde, der findes mellem limskruet spån og bjælkelag. Hvor lang spændvidde er det?
Men skal du så armerere og flydespartle ovenpå, bliver det nok godt alligevel.

Östlund sagde:
Ingen problemer med at støde gulvspånpladen midt på, som du beskriver. Du kan sætte kortlinge mellem bjælkerne, som du fæster med vinkler. Hvis der er plads over rørerne altså. Glem ikke trælim :)

Gulvafløbspladen skal have støtte af bjælker hele vejen rundt. Det bliver mest stabilt, hvis du laver 2 forstærkninger med f.eks. 145 træ mellem bjælkerne under pladen. Derefter 2 forstærkninger mere mellem de to første. Det er lidt svært at beskrive i tekst :)
Det er bedst, hvis du saver op, så du kan skrue fra den anden side af bjælken og ind i endetræet på 145 træet.
Forstærkede vinkler med ankerskrue virker dog også fint.

Jeg har selv Purus på min træbjælkelag, og jeg synes, det er stabilt.. Et billede af min plade:

[link]

Tilføjer et billede af
Jeg forstår hvad du mener med kortlingerne, det var sådan jeg havde tænkt at gøre.
Jeg overvejer at skære hele sektionen op, det bliver altså 600x2500mm, skrue-lime en 45x195 bjælke på en af gulvbjælkerne i modsatte ende mod det afskårne spån. Dette for på den måde at have noget at fæstne gulvspånen i på den anden ende. Da jeg vil blive nødt til at skære fasningen af gulvspånpladen i den ene ende for at møde det eksisterende spån, vil der mangle ca. 2-3 cm i den anden ende (cc600mm bjælkelag, spånen er 620mm).
Der tænker jeg, at man tager en afskåret fasning og skrue-limer sammen med de plader, jeg lægger, for at på den måde have noget fast at skrue i.
Er der nogen der forstår, hvad jeg mener? :x

para sagde:
Jeg kan nok mene, at du svækker konstruktionen ved at skære op spånet. Du mister jo den samvirken, der findes mellem limskruet spån og bjælkelag. Hvor lang er spændvidden?
Men skal du så efterfølgende armerere og flydespartle ovenpå, bliver det nok godt alligevel
Spændvidden er 600x2500 mm i den sektion, som jeg åbner op. Hele badeværelset er 1500x2500mm. Ja, det bliver punktsvejset armering, vandbåren varme og flydespartling, så det styrker altså måske den del.

Hvis du ikke allerede har købt nyt gulvspån, så fungerer typ 22mm krydsfiner udmærket til at lapper og reparere med.
Dog er prisskiltet jo lidt større..
Men sådan som du beskriver går jo også.

Östlund sagde:
Hvis du ikke allerede har købt ny gulvspånplade, så fungerer 22mm krydsfiner udmærket til at lappe og reparere med.
Dog er prisskiltet lidt større..
Men sådan som du beskriver, går jo også.
Ok kan ikke finde plyfa 22mm, dog står der på en producents hjemmeside, at spånplader er tættere end krydsfiner?

Hvad ville det have af betydning? Ikke sådan at krydsfineren lækker igennem flydespartel midt i pladen.

Der findes også 18, 20, 24mm, har ikke så stor betydning i dit tilfælde :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.