Flikker lidt ind om lydisoleringen her. Går ikke ind på trinlydsisolering da dette ikke er aktuelt i dette tilfælde,

For at forbedre luftlydsisoleringen har du brug for to lag med masse og en luftspalte imellem. Høvlespånerne skal du fjerne da de ikke absorberer lyd lige så godt som mineraluld.

For at få tilstrækkelig masse i underkant bjælkelag kan du enten pladelægge med gips i loftet, i etagen nedenunder, eller gipse ovenfra inde i regelskaktene. Vigtigt at fuge omhyggeligt uanset fremgangsmåde. Jo flere lag gips, jo bedre lydreduktion.
Regelskaktene fylder du med stenuld og den skal ikke komprimeres.

Overkant bjælker samme princip, så meget masse du får plads til, ceminwood eller gulvspån som bærende og derefter gulvgips.

Tak for alle kommentarer, det hjælper.
Nu er påskens festligheder ovre, og man kan koncentrere sig om byggeriet igen :)

Vores bjælkelag er 220x50 mm
Værelset er 3,5m langt (Samlingen til næste mellem-bjælkelag i værelset ved siden af er et stykke inde i dette rum under garderoben). Tegning af værelset:
sovrum
http://forumbilder.se/H6HCN/sovrum

Så kommer vi til mellemlaget.
Under bjælkelaget virker det til at være en lumppapp og derefter 5mm masonit.
sovrum.png[/URL][/IMG]
http://forumbilder.se/H6HCN/image1-2

image3-2
http://forumbilder.se/H6HCN/image3-2

Mellemvæggen står på kortlinjer og har spån under sig, så jeg finder virkelig ikke noget hulrum ned til underetagen.

Tilbage til konstruktion:

Hvis vi lægger gips i bunden af bjælkelaget, hvordan fastgør vi det? (mjukfog, hvilken??)
Det burde selvfølgelig hjælpe, men det er svært at få det tæt her, da det støv, der bliver tilovers, forsvinder ind under tilstødende rum, så det ikke bliver rigtig tæt mod laget nedenunder.

Hvis vi skruer en lægte på siden af bjælkelaget for at forsænke gips, så det ligger flush mod bjælkelag, er det også en løsning?
(så slipper man for at skulle skrue gennem gipsen for at fastgøre spånpladen i bjælkelaget)

Hvad skal man vælge for mjukfog mellem spånplader og væg?

Det vigtigste er netop at få hjælp med, hvordan jeg fastgør gips under spånpladen, og hvilken mjukfog der skal bruges for at tætne ordentligt for lydisoleringen!
(Ja, vi taler KUN luftlyd, vi har ingen problemer med strukturlyd)

Når man ser på spændvidden og bjælkerne dimensioner, så er de helt OK med hensyn til nedbøjning. Mellemvæggen, som står på kortlingar, står så tæt på bjælkerne, at jeg ikke vurderer, at det udgør noget problem heller. Derimod skal gulvspånpladen skrues og limes direkte på bjælkerne, for at svigtforholdene skal blive perfekte. Papiret under høvlingsspånerne er nok en almindelig AC150 (asfaltpapir). Den fungerer som lufttætning og har en vis dampmodstand, men gør absolut ingen skade der, tværtimod. Som jeg ser det, må den bedste måde være at lægge gipspladen på lægter, der er skruet i gulvbjælkerne. Hvordan du skal tætne der, må Björn Melander svare på, da det var hans idé.

• Synes
Björn Melander
  • Laddar…
Ja, hvis der er tynd underliggende, lægger du gipsen mod den eller som Justus foreslog mod lægterne. Det er lidt arbejde, men det er det værd senere.

Fugning gør du med blød fugemasse, jo dyrere fugemassen er, desto mindre krymper den. Budgetvarianten er latex, men så bør du fuge i flere omgange, hvor det får lov at tørre imellem. Dette fordi den krymper en del. Ved store spalter bruger du gipsmørtel.

Gipsen i bunden:
Jeg ved ikke, hvad der er mellem asfaltpap og trætaget (superenkel sparpanel) på nederste etage, så det føles lidt risikabelt at skrue gipsen ind i dette, da man pludselig kan støde på skruerne, hvis vi gør noget ved taget dernede!
Angående lægter bliver det meget svært at få det til at fungere med gipsen i bunden, hvordan tænkte I der?

Gipsen på toppen:
Her var min tanke lægter til at sænke gulvgipset, det giver mig også fordelen ved at forstærke spånpladerne ved vendingerne (men jeg burde nok lægge tværstykker der alligevel, uklart hvordan jeg skal få det til at fungere ved væggen, da der er luft under skillevæggene til de øvrige rum, ét problem ad gangen).

Føler, at jeg vil have gipsen nedsænket på lægter tæt ved spånpladen i gulvet, så kan vi arbejde med taget på nederste etage, hvis arbejdet på øverste etage ikke skulle række.

Blød fugemasse: I taler virkelig med en nybegynder inden for husbyggeri, jeg ved ikke, hvad en dyr er.
Hvor ligger f.eks. https://www.bauhaus.se/casco-golvfog-s40-ljust-tra.html på skalaen, er det en meget billig, passende eller dyr? (jeg antager, at dette er i den øvre del af billige fugemasser).
Jeg tager meget gerne imod hjælp med hvilket mærke jeg skal kigge på.
Det føles som en fordel at købe nogle 300 ml til en almindelig sprøjte for at lette arbejdet.

Jeg ved ikke, om dette billede giver dig nogen hjælp?
En grå 3D-model af et modulært trin system med tre trappetrin, placeret inden i en længere pladeformet struktur.

Jo, det giver mig et godt billede, læg gerne kantlinjer på udsigten så man ser endnu bedre.

Som jeg opfatter det:
Lægte med gips ovenpå (det bliver da en luftspalte mod underlaget)
Isolation
Kortling
Isolation (?)
Spånplade på bjælkelag

Det bygger nogle luftspalter ind, som man instinktivt føler ikke er godt, men som jeg nu har forstået slet ikke er en ulempe.

Det er en god planlægning, men risikoen er, at jeg må lægge kortlinger i niveau med bjælkelaget, da den fræsede spånplade behøver ekstra støtte ved vendeskiverne til varmeslangerne.

Jeg kommer sandsynligvis til at køre kortlinger og gips øverst for at lave et stabilt underlag for spånpladen (som desuden limeskrues i bjælkelaget).

Tillæg: Stort tak for al hjælp, det er virkelig guld at have muligheden for at diskutere dette på forummet!

T Truant sagde:
Jeg vil sandsynligvis køre kortlings og gips øverst for at lave et stabilt underlag for spånpladen (som desuden limskruer i bjælkelaget)
Jeg synes ikke, du skal have gips der. Det er ikke egnet til sådan en anvendelse. Jeg har farvelagt mit billede. Måske blev det lidt tydeligere.
En farvet illustration af en bygningsstruktur med flere lag; viser en grøn komponent i midten, omgivet af andre materialer, set ovenfra.

• Synes
Björn Melander
  • Laddar…
okay, takker.

Jo så forstod jeg rigtigt, men som sagt, skal alligevel have kortlingar som støtte til spånpladen.
Jeg er i gang med at planlægge vendingerne i rummet for at se, hvilken position kortlingarna kommer til at kræve, regner med at CAD'e det op i weekenden.

Kortlinger for spånplade og støtte til mineraluldsplade kan sikkert kombineres.

Lidt opfølgende spørgsmål:
Hvis vi skruer lægter og gips på, bør hulrummet under gipsen fyldes eller lades tomt?
(Hvorfor det ene eller andet)

Du giver eksempel på isolering + regel + isolering, hvor stor forskel gør det at lægge en tyk isoleringsplade uden mellemrum?

(Nu er vi tilbage på rene lydspørgsmål)

Har set på rummet, og da rummet mangler støtte i kanterne, bliver det for meget konstruktion at sætte sporet spånplade med indbygget varme.
Vi kører med 22mm spånplade, 16mm EPS gulvvarme og 14 mm parket, vi får præcis til byggehøjden (vi har nogle mm tilbage til mellemstykke).
Det gør, at vi kan begynde at bygge gulvet, før vi ordner gulvvarmen.

T Truant sagde:
skal man lade det være tomt?
Ja, det synes jeg. Gipspladen bliver lidt som en membran.
T Truant sagde:
Du giver eksempler på isolering + regel + isolering, hvor stor forskel gør det at lægge en tyk isoleringsplade uden mellemrum?
Dårligere akustisk.
Tænk hvad dette gulvvarme forårsager...

Takker!

Indtil videre føles projektet sjovt, mest en bekymring over bjælkelaget, da når vi først skruer spånpladerne fast, er det lidt et "point of no return". Derfor alle overvejelser om mulige løsninger.

Reglarna antager jeg, at det er nok at skrue skråt, da de kun skal bære vægten af isoleringen.

Gulvvarmen føles stadig god, for vi slipper for rørgennemføringer i gulvet + radiatorer, og man kan se en påvirkning af masoniten og sømmene i ydervæggen (da de har lagt en samling lige bagved radiatorrørene, som selvfølgelig varmer og køler sømmene).
Så er gulvvarme utroligt behageligt at gå på :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.