Hej

Er i gang med at renovere en ydervæg (indvendigt) i et hus fra 70'erne. I huset er der en opvarmet kælderetage og et koldt loft.

Fjernede gamle masonitplader fra væggen for at skifte til gips. Bag pladerne var en gammel dampspærre (ikke synlig på billedet), som jeg tror var oliebaseret og lugtede forfærdeligt (asfalt???). Den gik i stykker, da pladerne blev pillet ned, så den skal udskiftes. Jeg har købt en ny blå dampspærre/plastik på 0,2 mm og har tænkt mig at sætte den op, før jeg fortsætter med at sætte gipspladerne op.

Det jeg undrer mig over er, hvordan plastikken skal sidde nede ved gulvet og oppe mod loftet. Jeg tænkte at folde et par cm oppe på loftet og nede ved gulvet, som jeg forsøgte at vise på billedet. Hvis jeg sætter den kant i kant mod loft og gulv, så tror jeg, at fugten kan vandre ud til isoleringen. Ved at folde op/ned tror jeg, den ikke vil kunne gøre det. Tænker jeg forkert, eller kan det gøres sådan?

• Byggevæg indendørs med synlig isolering og trærammer, klargjort til montering af ny dampspærre og gipsplader.
Er du sikker på, at det er samme type spærring/bremse? Jeg tror, du skal have en dampbremse, ikke plast, som kan lade fugt passere gennem konstruktionen, hvordan er væggen opbygget?

• Synes
kulle
  • Laddar…
Væggen har mexitegl på facaden (10cm) så kommer vindafskærmningsplade ca 5mm og derefter isoleringen 120mm som man ser på billedet.

Hvorfor tror du, at der skal være en dampspærre?

Er huset fra 50-60'erne, blev der brugt en kartonlignende papir med et tjærelag samt en al-folie. Al-folien fungerer som en dampspærre, men er skør og let at sætte ridser i. I dag bruges teknikken i fødevareemballage, når det skal være absolut tæt.
Så var der al-folie, så var det damptæt!

Senest redigeret:
  • Synes
guggen
  • Laddar…
Det var ingen alufolie, det er jeg sikker på. Kun et tjære lag.

Kan nogen kommentere på mit oprindelige spørgsmål om, hvorvidt man kan folde plasten oppe og nede på kanterne?

Hvis det var en sort tjæret pap, så var det sandsynligvis en gammel vindpap. Den er ikke diffusionstæt.

Du har jo ingen regel i bunden af væggen, så der er jo intet at hæfte pap/plast i, heller ikke noget at skrue gipsen i. Jeg ville have skåret isoleringen ud og kortlet mellem reglerne, en 45x45 burde række. Rart når du skal sætte fodlisten også.

• Synes
kulle
  • Laddar…
Da du sikkert ikke har plastik i loftet, vil der ikke være nogen fordel med plastik i væggen kun. Hvilken type ventilationssystem findes?

Eftersom det er 120 mm isolering er huset sandsynligvis bygget i 1975 eller senere. Det du havde på væggen tidligere var sandsynligvis en asfaltpap, type AC 350. Den er ikke diffusionstæt ifølge dagens definition men derimod diffusionstræg, dvs den har en relativt stor dampmodstand. Hvis vindspærrepladen som sidder på den anden side af isoleringen er helt diffusionsåben og du ikke kan konstatere nogen fugtskader inde i væggen, synes jeg, at du skal anskaffe ny asfaltpap og bruge den i stedet for plasten. Det er antagelig hvad du har i taget mod det kolde loftsrum bag overfladen.

• Synes
Larsa
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.