murak
Vi har installeret en kamin med en bøjning på skorstenen for at undgå en regel i etageadskillelsen, men bøjningen blev ikke godkendt af skorstensfejeren, så nu skal etageadskillelsen afstives. Afstivningen skal ske med vinkelbeslag, og jeg undrer mig om placeringen af disse ser ok ud? Se skitse:

Skorsten med træbjælker omkring monteret med vinkelbeslag til afstivning vist på skitse.
Skorsten med krumning i loftet over en kamin i hjørnet af en stue, markeret med linjer og tekst for afvexling og nyt hul.

Mål beslag: 90x90x60x2,5mm
Regel: 45x220 på cc600mm

Er det nok med to på hver side ifølge skitsen? Eller findes der større, kraftigere at købe? Link gerne hvis det er tilfældet.

Tak på forhånd!

Vinkler fungerer sikkert godt, men der findes jo bjælkesko, som er beregnet til netop denne type af fastgørelse.

murak
Vil ikke bjælkeskoen bygge 2mm, hvilket gør, at afvekslingen kommer lidt højere op, hvilket igen gør, at gulvet på overetagen vil bule? Jeg skrev aldrig, at det er et 1 o 1/2 plans hus med overetage.

Eller bør jeg skære 2mm ud af afvekslingen, så bjælkeskoen ikke kommer til at bygge noget i højden?

Nybegynder, og desuden lidt usikker ;)

Er det et problem, at bjælkeskoen stikker ned 2mm under reglarne?
Hvis det er det, kan man udskære 2mm i reglen lige der, hvor den ligger i bjælkeskoen, så kan bjælkeskoen monteres i niveau med reglarne underkant.

• Synes
murak
  • Laddar…
murak
Gabbe1 sagde:
Er det et problem, at bjælkeskoen rager 2mm under reglerne?
Hvis det er, kan man fræse 2mm ud i reglen lige der, hvor den ligger i bjælkeskoen, så kan bjælkeskoen monteres jævnt med reglernes underkant.
Undertaget (tagplade af spån eller lignende) ligger tæt mod reglerne. Men ja, at fræse ud i reglen er nok melodien alligevel. Tak for input!

murak
Skal jeg tage nogle forholdsregler, når jeg skal skære reglerne forresten? Er der risiko for, at den skårne tagstol glider fra hinanden?

murak sagde:
Skal jeg træffe nogle forholdsregler, når jeg skal kappe lægterne forresten? Er der risiko for, at den kappede spær glider fra hinanden?
Glider fra hinanden er nok minimal risiko, muligvis kan det svaje ned lidt.

Har du nogle lægter ekstra kan du jo smide dem der som støtter et halvt meter "udenfor" hullet. Så den bjælke du saver over har støtte imens!:)

• Synes
murak
  • Laddar…
murak
Vinkeljern monteret omkring et rør gennem en gulvåbning, med aviser nedenunder.

Det blev vinkeljern :o

hordak
Hej! Må jeg fortsætte med nogle overvejelser omkring afveksling? (Prøver uden at vente på svar):
Jeg skal montere en loftlem mod et loft, som er sænket og efterisoleret nedefra. På loftet er der stadig en gammel lem, så placeringen er givet. Jeg har savet den gamle lem ud ned til den nye isolering og finder da spredtpanel (kun 1 styk som er i vejen for den nye lems bredde), men under denne stående 45x120 mm som muliggør sænkningen af loftet samt plads til isolering. Under denne yderligere spredtpanel hvor loftpladerne er monteret. Jeg ville skulle skære reglerne for at frigøre plads til den nye lem (hulletagning 70x115 cm) og min overvejelse er derfor, om jeg under forberedelserne helt enkelt kan skrue disse fast oppefra gennem tilstødende spredtpanel, skære reglen fri med plads for derefter at afveksle mit regelsæt for lemmen vinkelret mod? Det nye regelsæt ville altså spænde over to regler men udvides i selve pladsen for lemmen. Eller skal afvekslingen ske over flere regler (skal så rive meget mere gulv op på loftet)?

Diagram der viser nuværende og foreslået konstruktion for en vinduesluke med detaljer om glespanel og regladimensioner i millimeter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.